Az Elektronikus Fizetési Szolgáltatók Szövetsége (EFISZ) újabb reprezentatív közvélemény-kutatást készíttetett az elektronikus fizetés helyzetéről májusban, ezúttal a vidéken (főváros és a megyeszékhelyeken kívül) élők ismereteit, preferenciáit és igényeit vették számba.
Az eredmények alapján a vidéken élők kétharmada a mobiltelefonján keresztül internetezik – azonban az elektronikus vásárlási arányokban, vagy az elektronikus banki szolgáltatások igénybevételében még elmaradásban vannak az országos mintákhoz képest. Az elektronikus fizetéshez kapcsolódó QR-kódos technológiában még jelentős a lemaradás, körülbelül ötödük ismeri és használja ezt a lehetőséget, míg az NFC technológiát a többség nem ismeri.
Elmondható, hogy a vidéki lakosság körében (is) a készpénz a legismertebb és a mindennapokban leginkább használt fizetési eszköz. A következő a listán a bankkártyás fizetés terminálnál-érintéssel, illetve lehúzással. Az utalás lehetőségét és a bankkártyás online fizetési lehetőségeket a többség szintén ismeri. A legkevésbé ismert elektronikus fizetési megoldások a vidéki mintában is a prepaid kártya és az alternatív szolgáltatók által kínált fizetési megoldások (például a virtuális tárca).
Azon felhasználók, akik már megismerkedtek az elektronikus fizetéssel, azok többsége szívesen használja is ezeket. A legkedveltebb elektronikus fizetési mód a használók körében az érintéses fizetés bankkártyával. Erre a fizetés módra 45 százalék szerint az összes felsorolt pozitív tulajdonság jellemző.
Megoldás | Vidéken | Nagyvárosokban |
Készpénz | 94 | 89 |
Bankkártyás fizetés lehúzással | 60 | 66 |
Bankkártyás fizetés érintéssel | 73 | 81 |
Bankkártyás fizetés online | 57 | 65 |
Virtuális tárca | 28 | 28 |
Utalás | 65 | 72 |
Prepaid kártya | 23 | 22 |
Mobilfizetés | 39 | 36 |
Mobilparkolás | 41 | 44 |
Egyéb | 12 | 32 |
Forrás: EFISZ |
Miért szeretik a készpénzt?
Az elektronikus fizetési módok mellőzésének fő oka a megszokás: megszokásból szeretünk még mindig készpénzzel fizetni. Eközben azonban már egyre többen követik a költségeket, azaz egyre tudatosabbak a felhasználók, és már azt is figyelik, hogy a készpénzfelvétel költsége is jelentős tétel lehet.
Az elektronikus fizetés elterjedésében fontos elem a felhasználók megfelelő információkkal történő ellátása, tájékoztatása. A vidéken élők közül sokan szintén a családtól, barátoktól kapott információk jelentőségét emeli ki az új elektronikus fizetési lehetőségek megismerésében. A saját pénzügyi tudás értékelése közepes.
A bankjukra hallgatnak
A felhasználók többsége (61 százalék) már használja saját bankjának elektronikus fizetési szolgáltatását. Körülbelül minden harmadik megkérdezett telekommunikációs, illetve közüzemi szolgáltató elektronikus fizetési lehetőségeit (is) igénybe veszi. A netbankot és a mobilbankot is elsősorban átutalásra, egyenleg megtekintésére használják.
A felmérés alapján egyértelműen megállapítható, hogy a családokat érintő közüzemi és egyéb szolgáltatások megfelelő digitalizációjával ez az arány tovább javítható - állapította meg az EFISZ.