A Napi Gazdaság csütörtöki számának cikke

Kínosan figyel a két kereskedelmi mogul, a CBA Kereskedelmi Kft. és a Tesco-Global Áruházak Zrt. online webshopja a másik árképzésére, így meglepő módon "enyhe" az internetes kosár árkülönbsége. A Napi Gazdaság egyszerre két kosarat készített az online kínálat alapján, egyet a vékonyabb pénztárcákhoz, ám nem feltétlenül a legolcsóbb termékekből és egyet a jobban keresők pénztárcájához igazítva. Az első kosár esetében kevesebb mint száz forinttal a Tesco nyert (valójában nem, mert a 899 forintos házhoz szállítási költséggel vesztett, hiszen április 18-ig a CBA 5000 forint vásárlás felett ingyenesen szállít, így inkább az egyes termékek közti árkülönbséget érdemes vizsgálni), míg a másik kosárnál, ahol a drágább termékeket hasonlítottuk össze, a CBA vitte el a pálmát.

A két kosárérték némi magyarázatra szorul, ugyanis az árkülönbségek nem eget rengetőek és a puszta táblázat jelen esetben csak statisztika, az impulzusokat nem adja vissza. A két online shop működését és árait nagyjából három óra alatt alaposan át lehet tanulmányozni. Ennyi idő alatt kiderült, hogy mindkét kereskedelmi láncnál össze lehetne állítani valódi olcsó és valódik drága kosarat − nem csak összehasonlításul szolgáló statisztikai "játékot". Ha termékkategóriát és nem egymással valóban összehasonlítható (azonos márkájú, azonos kiszerelésű) árucikkeket vizsgáltunk volna, a Tesco kosarát − a CBA-énál jóval nagyobb választék miatt − a mutatottnál olcsóbban is kihozhattuk volna. (Ám ugyanez igaz a CBA-ra is. Arra nem vállalkozott a Napi Gazdaság, hogy a termékkategóriák árszínvonalát vizsgálja.) A drágább kosárnál is él az állítás − fordítva −, a Tescónál a mutatott árhoz képest 2-3 ezer forinttal növelhettük volna az értéket, hiszen a legolcsóbb és a legdrágább közötti szórás mind cikkelemben, mind értékben jóval nagyobb volt a CBA-éhoz képest. Kínálatban a magyar lánc egyelőre alulmúlja a britet.

Ami meglepő, hogy a világmárkák között is akad olyan, amelyik olcsóbb a CBA-ban, mint a Tescóban, pedig a britek híresek arról, hogy a kereskedelmi saját márkáik pozicionálásával igyekeznek rendkívül versenyképes árakat kicsikarni a nemzetközi élelmiszergyártókból.

A két mogul egymásnak feszülése egyelőre a saját vásárlóközönséget elégíti ki. Nagyjából fél évnek kell eltelnie ahhoz, hogy a szerzett tapasztalatokat felhasználva az új értékesítési formával egymástól vagy más kereskedelmi hálózatoktól csábítson el a csatorna vásárlókat.

 

Drágább kosár (forint)

CBA            
Tesco            
Hús, pulykamellfilé18991899
Rizs, UB zacskós, 4 x 125 g565575
Kenyér, fehér, 1 kg279355
Knorr, milánói alapszósz575599
Olívaolaj, Moninim 0,5l13991405
Jégsaláta, 1 fej179249
Paradicsom, lédig545549
Tej, Mizo Top, friss, 2,8, 1 l279319
Joghurt, ivó, Actimel, 4 x 100 g479399
Vaj, Mizo, tea, 100 g269325
Szalámi, Pick Rákóczi, 400 g19902199
Pisztácia, Mogyi, 60 g359359
Popcorn, Mogyi, sós ízű125125
Sör, Calsberg, dobozos, 0,5 l299299
Bor, Szeremley Pinot Noir fehér14751699
Víz, Natur Aqua, 1,5 l11999
Narancslé, HohesC 100%, 0,2 l139129
Összesen*10 97411 583+899
*házhoz szállítás, a CBA-nál április 18-ig 5000 forint felett ingyenes
Forrás: Napi Gazdaság-gyűjtés

 

 

 

Olcsóbb kosár

CBA              
Tesco
Sertéslapocka, 1 kg11991129
Tészta, Durillo, 500 g, fodros nagykocka299259
Rizs, Marco Polo, fényezett "A"299259
Felvágott, Pick Békebeli párizsi, 100 g280349
Kenyér, Erzsébet, 0,7 kg249215
Csoki, Milka Choco Rice, 80 g299309
Paradicsom, lédig, 1 kg545549
Burgonya, 2 kg. necc359359
Alma, Idared, 1 kg269219
Banán, 1 kg399399
Sajt, Medve natúr sajtkrém, 125 g289299
Tej, Mizo Top, friss, 2,8, 1 l279319
Joghurt, Danon Gyümölcsös KÉF, 4 x 125 g259219
Nápolyi, Győri édes kakaós, 180 g299275
Olaj, Vénusz, 1 l529525
Liszt, rétes, saját márkás189159
Margarin, Delma, 500 g, light355359
Sör, Arany Ászok, dobozos, 0,5 l219239
Bor, Frittmann Irsai Olivér13991299
Ásványvíz, Balfi, 1,5 l9999
Összesen*79137838+899
*házhoz szállítás, a CBA-nál április 18-ig 5000 forint felett ingyenes
Forrás: Napi Gazdaság-gyűjtés