Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) márciusban nettó 790 millió forint keretösszegben az Orbán-kormány korábbi fejlesztési minisztere, Fellegi Tamás érdekeltségében levő EuroAtlantic Solutions Kft.-t bízta meg a 2015-ös milánói világkiállításon való magyar megjelenés előkészítésével és lebonyolításával. Ide tartozik a rendezvényszervezés, az utazás- és szállásszervezés, a catering, a marketing és pr kommunikáció, a kreatív feladatok és a médiamenedzsment is - derül ki az uniós közbeszerzési értesítőből (TED). Az első eredménytelenül zárult tender után a második, hirdetmény nélküli tárgyalásos közbeszerzésen választották ki a Fellegi-céget, a másik pályázó a Bo Event Kft. volt. A nyertes cég várhatóan a szerződés értékének 74 százalékában von majd be alvállalkozókat a teljesítés során.

Az EuroAtlantic kiválasztása nem tűnik meglepőnek, hisz a Miniszterelnökség már 2013 októberében ezt a céget választotta ki a "milánói világkiállításhoz kapcsolódóan Magyarország honlapjának és arculatának megtervezése, projektindító sajtótájékoztató megszervezése, a világkiállítással kapcsolatos olasz online sajtófigyelés" elvégzésére, nettó 23,9 millió forintért. Itt - a magyar Közbeszerzési Értesítő adatai szerint - három céget kértek fel ajánlattételre, így a Fellegi-cég mellett a Lounge Design Kft. és a Boost Branding Kft. pályázott.

A Céginfo.hu adatai szerint az EuroAtlantic Solutions Kft. tulajdonosa a bécsi székhelyű EuroAtlantic Solutions Beteiligungs GmbH, jelenleg a nemzetközi tanácsadócég főrészvényese Fellegi Tamás volt fejlesztési miniszter, 2012 júniusáig az egyes nemzetközi pénzügyi szervezetekkel való kapcsolattartásért felelős tárca nélküli miniszter. Fellegi a magyar kormány által 2012-ben létrehozott The Hungary Initiatives Foundation (HIF) alapítvány egyik ügyvezetője is.

A közbeszerzési hirdetményekből kiderül, hogy az EuroAtlantic Solutions Kft.-vel 2014 márciusában a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) is szerződött, nettó 24,5 millió forintért, feladata a Rubik-kocka feltalálásának 40. évfordulója alkalmából a Liberty Science Center által szervezett Beyond Rubik's Cube kiállítás kommunikációs feladatainak ellátása volt. (Szolgáltatások és áruk beszerzésére a magyar közbeszerzéseket 25 millió forint értékhatár alatt nem kell nyilvánosan meghirdetni, elegendő három, tetszőlegesen kiválasztott céget felkérni ajánlattételre).

A Miniszterelnökség 2013 áprilisában is a Fellegi-céggel állapodott meg a Kocka-projekttel kapcsolatos nemzetközi építészeti tervpályázat előkészítéséhez kötődő kommunikációs feladatok ellátására, nettó 23,9 millió forintért.

A Miniszterelnökség 2013 szeptemberében 744 ezer dollárért (168 millió forint) szerződött az EuroAtlantic Solutions Kft. és a washingtoni Prime Policy Group LLC konzorciumával, feladatuk a "politikai és gazdasági érdekképviselet és érdekérvényesítés volt az Egyesült Államokban, valamint ezzel összefüggésben pénzügy- és gazdaságpolitikai tanácsadás" volt.

A magyar pavilon - Életkert
Kép: MTI

Paprika!?

A 2015-ös milánói expón a magyar pavilon és programok mintegy 4,7 milliárd forintból valósulhatnak meg. A tavalyi és az idei költségvetésben a Napi.hu összesítése szerint eddig 3,432 millió forintot különített el a kormány az előkészítésre, a jogi tanácsadásra és a megvalósításra. A pavilon 1910 négyzetméteres területen épül fel, az építmény beépített alapterülete mintegy háromezer négyzetméter lesz. Az Életkert elnevezésű épületet e héten az Olasz Intézetben mutatták be.

A magyar pavilon tematikája két alapgondolaton nyugszik - ismertette Szőcs Géza, a pavilon miniszteri biztosa. Az egyik a víz fontossága és innen jött "A legtisztább forrásból" mottó is. A másik az egészséges táplálkozás jelentősége - tudósított az MTI. Az Életkertben a közönség 33-33 különféle magyar fával, gyümölccsel, zöldséggel és tradicionális magyar gyógy- és fűszernövénnyel találkozhat.

A magyar kiállítás legfontosabb növénye a paprika lesz, amely megjelenése óta a magyar gasztronómia meghatározó komponensévé vált, beleépült a magyar ornamentikába és a magyarok identitásában is jelen van - fogalmazott az MTI híre szerint Szőcs Géza, hozzátéve, hogy a magyar logóban is feltűnik a paprika.

A magyar csodazongora látványterve a pavilonban
Kép: MTI

Csodazongora!?

A pavilonban bemutatják a magyar innováció és a magyar kreativitás értékeit is. Külön teremet szentelnek Szent-Györgyi Albert Nobel-díjas orvosnak, biokémikusnak, és a kiállítás egyik látványossága lesz Bogányi Gergely zongorája is - véli a miniszteri biztos.

A víz hangját hallhatják meg először a magyar pavilonba belépő látogatók, de bemutatják a magyarok és a víz kapcsolatát, a vízkincseket, és a fürdőkultúrát, és szó lesz a víztisztítási innovációkról is. Megismerhetik az érdeklődők az olasz-magyar gazdasági, történeti és kulturális kapcsolatokat is. Az Expo2015, amelyre 20 millió látogatót várnak a világ különböző részeiről, május elejétől október 30-ig tart majd nyitva - írta az MTI.

A másodikból lett az első

A pavilonra kiírt látványötlet-pályázat szakmai zsűrije a közönségszavazatok figyelembevételével 2014 január közepén úgy döntött, A malom jeligével ellátott tervet tartja a legjobbnak, ennek tervezője Gettó Tamás és Hutter Ákos volt. A második lett az Alakor - most már Életfa néven futó terv -, amely a Sárkány Sándor és Ertsey Attila által vezetett építészcsapat munkája. Később azonban a kormánybiztos "a megvalósíthatóság időbeni korlátai, valamint a nehezen tervezhető költségek miatt" úgy döntött, hogy nem a látványterv-pályázaton győztes munkát valósítják meg, hanem a második helyezett alkotásból indulnak ki.

Kép: MTI