A karácsony az e-kereskedők legfontosabb időszaka, kis túlzással - főként a nagyok - egész évben az ünnepi szezonra készülnek, bevételeiknek akár negyedét ebben a szűk másfél hónapban realizálják. De mindhiába a fokozott készülődés, idén mégis sokak figyelték aggódva karácsony táján, vajon megérkezik-e a várt online rendelésük időben. Több, mint 900 ezer hazai internetezőt érintett ez a probléma a kutatás szerint. Ennyien voltak ugyanis, akik futárszolgálattal, vagy átvételi pontra, csomagautomatához rendelt termékeiket csak késéssel tudták átvenni. Méghozzá nem is kis késéssel: átlagosan 5 nappal később kapták kézhez csomagjaikat - de 12 százalékuk csomagja még január első hetében sem érkezett meg.
A webáruházak és futárszolgálatok együtt viszik el a balhét
A jelenség hátterében egyaránt állhat, hogy a webáruházak nem számítottak a forgalom ilyen mértékű növekedésére, de az is, hogy a maximális kihasználtsággal működő futárszolgálatok az ünnepi időszakban nem tudták olyan mértékben bővíteni átmenetileg a kapacitásukat, ahogyan azt a megemelkedett rendelésszám igényelte volna. A vásárlók is érzékelték mindkét oldal nehézségeit: a kiszállítások késését az ebben érintettek egyforma mértékben tulajdonították a futárszolgálatnak/ kiszállítónak, és a webáruházaknak.
A késésekkel kapcsolatosan az egyik fő probléma a tájékoztatás hiánya volt: erre mutat, hogy míg a késésben érintetteknek csak valamivel több mint harmadát értesítette a webáruház a kiszállítás várható módosulásáról, addig a késéssel kapcsolatban ugyanennek a csoportnak a kétharmada érdeklődött valahol: jellemzően a webáruháznál (az érdeklődők 69 százaléka), kevésbé a futárszolgálatnál/kiszállítónál (32 százalék) vagy az átvételi ponton (10 százalék).
Ugyanakkor a webáruházak késéssel kapcsolatos ügyintézését az érintettek négytizede inkább vagy teljes mértékben kielégítőnek tartotta, bár egynegyedük számára inkább nem vagy egyáltalán nem volt az: a webáruházak késéssel kapcsolatos ügyintézését összességében közepesnek értékelték (ötfokú skálán az elégedettségük átlagértéke 3,15).
A történtek rontottak a webáruházak megítélésén
Amellett, hogy a késés az érintettek felének bosszúságot, aggodalmat okozott (valamivel kevesebbeknek kellemetlenséget), rövid távon legalábbis várhatóan kihat a webáruházak megítélésére: a késésben érintettek 16 százaléka úgy nyilatkozott, hogy legközelebb hasonló helyzetben inkább egy másik webáruháztól rendel, 10 százalék pedig sarkosabban fogalmazott: máskor biztosan nem rendel a késéssel teljesítő webáruháztól.
Az érintettek kétharmada viszont azt jelezte, hogy a történtektől függetlenül máskor is fog az adott webáruháztól rendelni (további 7 százalék nem tudott állást foglalni).
A karácsonyi időszak történései mindenesetre az online vásárlási szokásainkat is módosíthatják, elsősorban a tekintetben, hogy a vásárlók igyekeznek internetes rendeléseiket az ünnepi időszakban korábban leadni (a késésben érintettek 27 százaléka nyilatkozott így - ők az internetezők 5 százalékát teszik ki). Figyelembe kell azonban venni azt is, hogy az érintettek 11 százaléka (az internetezők 2 százaléka) jelenleg legalábbis azt jelezte, hogy ünnepi időszakban máskor nem fog online rendelni (de más időszakokban nem változtat a rendelési szokásain). Viszont mindössze 1 százaléknyi olyan érintett válaszadó akadt, akit a késések olyan mélyen érintettek, hogy többé egyáltalán nem szeretne online vásárolni.
Szükséges lesz némi váltásra
A 2016-os karácsonyi időszak csomagküldéssel kapcsolatos nehézségei mindenesetre tanulságokat rejtenek a webáruházak és logisztikai partnereik számára az ünnepi időszakok tervezése kapcsán. Még akkor is érdemes az éves tervezésnél változtatáson gondolkodni, ha a késésben érintettek többsége (61 százaléka) úgy nyilatkozott, hogy a történtek miatt nem változott az online rendelésekhez való viszonya. Ugyanakkor feltételezhetjük azt is, hogy a most még erős vásárlói benyomások idővel tompulnak, elsimulnak.
A Napi.hu is beszámolt arról korábban, hogy karácsony előtt a csomagokat és leveleket gyakorlatilag minden mobilizálható ember hordta a postánál, a feldolgozásban is minden területről, még a vezérigazgatóságról is részt vettek a munkatársak.
A Magyar Nemzet szerint abban, hogy a posta nem tudott megbirkózni az év végi csomagküldési hajrával, közrejátszhatott az is, hogy többségében pénzügyi szakemberek vezetik az alapvetően logisztikai vállalatot. Az igazgatóság új elnöke Illés Zoltán közgazdász, aki több mint húsz évig dolgozott a bankszektorban. A cég hatfős igazgatóságában senki nincs, aki korábban logisztikával foglalkozott volna.
A lap ma pedig arról számolt be, hogy csak egy ért célba azok közül a tesztküldemények közül, amelyeket még az ünnepek előtt adott fel a postán a Magyar Nemzet munkatársa.