Két évvel ezelőtthöz képest négy százalékkal kevesebb magyar cég, az összes itthon bejelentett vállalkozás mindössze 14 százaléka számláz csak külföldre. Magyarország teljesítménye még így is az európai átlagon felüli, hiszen a többi országban a külföldi számlák aránya 12 százalék - derül ki az EOS Csoport nemzetközi fizetési szokásokat vizsgáló kutatásából.
Egyedül Németországban haladja meg a 20 százalékot a külföldi vevők aránya. A második helyezett Ausztria 16 százalékkal, Magyarország és Bulgária a harmadik 14-14 százalékkal, a szomszédos Szlovákiában és Horvátországban 13-13 százalék a kifelé számlázás aránya. A legtöbb vevő is ezekből az országokból kerül ki: a Magyarországra regisztrált vállalkozások közel fele Ausztriába, 36 százalékuk Németországba, 35 százalékuk pedig Szlovákiába számláz. Magyarországra a legtöbb számlát, az összes 37 százalékát Bulgáriából állítják ki, a második Ausztria, az itteni vállalatok 37 százaléka állított ki tavaly magyar vevő számára számlát.
Bár egész Európában csökken a külföldre számlázás aránya, a felmérésben megkérdezett vállalati döntéshozók 25 százaléka növelné a nemzetközi forgalma arányát. Az európai cégek 43 százaléka érzi felkészültnek magát arra, hogy külföldi vevőket szolgáljon ki. Leginkább a német cégek nyitottak erre, az itteni vállalatok 65 százaléka tartja magát felkészültnek, a legbátortalanabbak a francia cégek, itt 38 százalék tartotta magát erre alkalmasnak. Kelet-Európát tekintve a csekélyebb a nemzetközi felkészültség, a vállalatok 39 százaléka érzi magát késznek a külföldi számlázásra.
A válaszadók a legnagyobb akadálynak és kockázatnak az országok eltérő jogi környezetét tartják. Bár az Európai Unió folyamatosan közelíti és összehangolja a szabályozási környezetet, a cégek egymásban sem bíznak. A megkérdezettek 45 százaléka a késedelmes fizetések behajtása miatt nem mer külföldi partnerek felé nyitni.