A Napi Gazdaság keddi számának cikke
Annyi bizonyos, hogy az útdíj önköltségnövelő hatása komoly érv. Az élelmiszergyártás valamennyi szereplője két tűz között érzi magát: az útdíjat kivétel nélkül rájuk hárítják, ezt pedig az átadási árakban alig tudják érvényesíteni. A mezőgazdasági termelők esetében − vetőmag-, növényvédőszer-, illetve műtrágya-kereskedők − már be is építették az áraikba az útdíj költségét, miközben a gazdák a pluszköltségre való hivatkozással kapnak egyre alacsonyabb vételi ajánlatokat - mondta a Napi Gazdaságnak Horváth Gábor, a MOSZ főtitkára.
Az elmúlt hetekben több gyártónak is sikerült szolid, 10 százalék alatti mértékben emelnie az átadási árat, igaz, ez nem minden esetben jelent meg a termékek fogyasztói áraiban − mondta lapunknak Csorbai Attila, a Baromfi Terméktanács elnöke. Leginkább a kereskedelmi láncon és a feldolgozó üzemméretén múlott, hogy sikerült-e egyáltalán bármiféle áremelést elérni. (Az utóbbi időszak kisebb áremelései nem fedezik sem az útdíj értékarányosan 5−10 százalékos önköltségnövelő hatását, sem pedig az elmúlt egy év rekord magas takarmányárait.)
Az idei olcsóbb termés hatása az áremelkedési várakozások miatt legkorábban is csak szeptemberben jelenhet meg a baromfi-keveréktakarmányokban. Ha olcsó lesz a kukorica, és sikerül némi áremelést is elérni, akkor talpon maradhatnak a még működő cégek a második félévben, kisebb veszteségek mellett, ettől függetlenül érdemi segítség számunkra még mindig a jelentős áfacsökkentés lenne, amit szeretnénk szeptemberben újra a kormány figyelmébe ajánlani − tette hozzá Csorbai Attila.
A tejpiacon is megvalósulni látszik az emelés − mondta a Napi Gazdaságnak Lukács László, a Tej Terméktanács főtitkára. Véleménye szerint van esély rá, hogy a terméktanács júliusban kiadott, 8−10 százalékos emelésről szóló prognózisa teljesüljön. A feldolgozóknak komoly többletköltséget jelent a tejbegyűjtés után fizetendő útdíj, amelyet a jelenlegi, uniószerte keresleti piac mellett esélyük sincs a termelőkre terhelni, miközben az ártárgyalásokon a kiskereskedelem részéről egyértelműen azt tapasztalják, hogy alig akarják ezt új költségelemként elfogadni, illetve megfizetni. A termelői nyerstej-árak jelenleg kilogrammonként 94-96 forint között mozognak, míg a nyerstej uniós spot piaci ára már eléri a 40 eurócentet, ami itthon 120 forintos exportárat jelent. Ez még útdíjjal terhelten is vonzó a termelőknek és a feldolgozóknak.