Tavaly több mint 77 ezer új személyautót helyeztek forgalomba, 14 százalékkal többet, mint 2014-ben, a használt kocsik darabszáma ezzel szemben 120 ezerre emelkedett, amely közel 24 százalékos növekedés - mondta Erdélyi Péter, az MGE elnöke.
A behozott autók korösszetétele igen messze van az ideálistól, ugyanis mindössze 5 százalékuk tartozik az 1-3 éves kategóriába, 20 százalékuk 4-6 éves, ugyancsak ötödük 7-10, 30 százalékuk pedig 11-15 éves. A maradék 25 százalék 16 évnél is idősebb. Átlagéletkoruk 12 év, amelyből a prémium és luxuskategória 43 százalékot tesz ki. A magyarok még mindig érzelmi alapon vesznek autót, még akkor is ha ez komoly anyagi tehertétel lesz számukra.
További lassulást várnak
A használt autók iránti töretlen kereslet miatt az MGE azt szorgalmazza, hogy a vásárlók minél több információval rendelkezzenek a vásárolni kívánt kocsik előéletéről. Erdélyi Péter szerint például az lenne kívánatos, ha egy autó kilométeróra-állását minél gyakrabban regisztrálnák. Legyen szó egy szervizlátogatásról, vagy akár kárrendezésről, ahol az autók "megjelennek" minél több adatot kellene gyűjteni, hogy a kocsik később a használt piacon ne okozzanak meglepetést új tulajdonosaiknak.
Az MGE szerint az újautó-piac növekedésének üteme tovább lassul majd 2016-ban, és az év végére mintegy 4 százalékkal több, 80 ezer 0 km-es személyautót helyeznek majd forgalomba.
Csak álom az elektromos autó-boom?
Erdélyi Péter szerint bár nagyon sok előrelépés történt az elektromos autózás elterjesztése érdekében, ez még mindig kevés lesz ahhoz, hogy 2020-ig 50 ezer elektromos vagy plug-in hybrid autó fusson Magyarország útjain. Az ingyenes budapesti parkolás nem fogja emberek tömegét a belső égésű autóktól az elektromosok felé terelni úgy, hogy hasonló kategóriában milliós extra terhet jelentenek egy környezetbarát kocsi. A megoldást vélhetően az ártámogatás jelenthetné.
A magyar kamionsofőr mindenre kapható?
A 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű gépjárművek piaca 17 százalékkal 4972 darabra emelkedett, a növekedést azonban szinte kizárólag a 16 tonnánál nagyobb kategória generálta. Ezek vitték a piac 92,3 százalékát tavaly. A növekedésnek számos oka van, köztük az egyik, hogy Magyarországon nagyon megéri belépni a nemzetközi fuvarozói piacra, hiszen a magyar sofőrök hajlandóak hosszú időt a "fülkében" tölteni, távol a családjuktól, míg tőlünk nyugatabbra már a vezetők a hétvégéket inkább otthon töltik.
Míg a teherautók átlagéletkora egyre alacsonyabb, ez nem igazán mondható el a buszokról, pedig előbbi "csak" árut, utóbbi embereket szállít. Míg a nemzetközi autóbusz-állomány átlagéletkora 4-5 év, a magyar 12. Tavaly 546 buszt helyeztek forgalomba, ami 16 százalékkal haladja meg a 2014-es adatot.