Szeptemberre sztrájkot hirdet a VDSzSz Szolidaritás a MÁV-Start Zrt.-nél, ha nem vezet eredményre a szakszervezet által augusztus 11-én kezdeményezett kollektív munkaügyi vita - írta a szakszervezet közleményében. Információik szerint járatritkítások és -megszüntetések miatt a MÁV-Start Utasellátó központjának vezetése csoportos létszámleépítésre készül: több mint félszáz vasutas elbocsátását tervezi, akik többségében hálókocsi kalauzok, étkezőkocsikon szolgálatot teljesítő szakácsok, felszolgálók.
A MÁV állásfoglalása szerint azonban az Utasellátó szervezetére vonatkozóan a munkáltató nem jelentett be csoportos létszámleépítési szándékot. A jelenlegi helyzet kialakulásához az vezetett, hogy a VDSZSZ felmondta a Kollektív Szerződés Utasellátóra vonatkozó Helyi Függelékét, ezzel megnehezítve az alapvetően is gazdaságossági problémákkal küzdő szervezeti egység helyzetét. A munkáltató a tárgyalásokat az új függelékre vonatkozóan megkezdte.
Az Utasellátó 2016-ban jelentős veszteséget termelt. A MÁV-START vezetése folyamatosan vizsgálja az Utasellátó gazdaságos működtetésének lehetőségeit, melyhez a VDSZSZ konstruktív hozzáállására is szükség lenne - hangzik a MÁV érvelése.
Kínoz munkaerőhiány - nem tehetik meg
Amennyiben az Utasellátóra vonatkozóan kapacitáscsökkentésre vonatkozó döntés születne, úgy a MÁV-START valamennyi érintett munkavállaló esetében más pozíció felajánlásával, illetve átképzéssel járul hozzá a biztos munkalehetőséghez, a 2017. március 13-án, a VDSZSZ által is aláírt Együttműködési Megállapodásnak megfelelően.
A megállapodás szerint a MÁV-START Zrt. nem tervezi az alkalmazottak létszámának érdemi csökkentését, amennyiben mégis foglalkoztatási gondok jelentkeznének, akkor a munkáltató az érintett munkavállalók részére másik, méltányos, továbbfoglalkoztatást jelentő munkakört ajánl fel. Természetesen ebben az esetben is meg kell felelni a szükséges alkalmassági feltételeknek - írja a vasúttársaság.
Ahogy minden évben, úgy idén is egyeztetés zajlik a MÁV és a környező országok vasúttársaságai között, hogy az étkező-, és hálókocsikon miként osszák be műszakokba az egyes cégek dolgozóit - magyarázta lapunknak Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének (VSZ) elnöke, amely a Ligához tartozó VDSzSz-szel szemben a MASZSZ kötelékéhez tartozik.
Bizonyos magyar munkavállalókat az egyeztetéseket követően - de csak a novemberi menetrendváltás során - áthelyezhet, esetleg szükség esetén átképezhet a MÁV, ám a vasúttól senkit sem fognak elküldeni, már a csak a súlyos és egyre fokozódó munkaerőhiány miatt sem. A VDSzSz fölöslegesen gerjeszt indulatokat - vélekedett a szakszervezeti vezető.