A gazdasági napilap szerint a szlovákiai terjeszkedés lehetőségeit is fontolóra veszi, sőt, tanulmányozza a brit autógyártó - idézi a hírt a Parameter.sk. "Építkezési vállalatokat szólítanak meg, hogy építészeti megoldásokat javasoljanak számukra. Szlovákia, Csehország, Magyarország és Lengyelország közt mérlegelnek" - árulta el a HN-nek egy meg nem nevezett forrása, aki előtt ismertek az autógyártó tervei.
A magyar külügy szokatlanul éles hangú reakciója arra utal, hogy valóban folyhatnak tárgyalások és azok épp az érzékeny szakaszban vannak - nyilván nagy a verseny a potenciális országok között a beruházónak ígért állami támogatás terén is. (Megjegyezzük, hogy korábban a befektetésösztönző szervezet - ITD, HITA - a hasonló hírekre, megkeresésekre szokásosan pókerarccal reagált: közölték, hogy aktuálisan hány befektetővel folynak tárgyalások, ezek mekkora beruházási volument és potenciális új munkahelyet jelentenének, majd mindig hozzátették, hogy konkrét ügyekről nem adhatnak felvilágosítást, siker esetén pedig meg kell várni a hivatalos bejelentést.)
Kérdés azonban, hogy logisztikai raktárat, az autógyártást kiegészítő termelést vagy egy közvetlen autógyárat létesítene a Jaguar Land Rover. A lap szerint több jel utal viszont arra, hogy utóbbiról lehet szó. Az indiai Tata Motors csoportjához tartozó brit gyártó ugyanis a kapacitásait kívánja növelni. Korábban felmerült egy amerikai, illetve brit földön megépítendő üzem is, most már azonban az európai kontinens lehet a célpont.
Ennek kapcsán a Hospodárské Noviny érdeklődött a gyártónál, azonban a lapzártáig nem érkezett meg a válaszuk. Néhány napja azonban arra utaló nyilatkozatot tettek, hogy a termelésüket bővítenék. "Folytatjuk a termelésünk bővítési lehetőségeinek kiértékelését, mégpedig leginkább azokon a piacokon, ahol a potenciális ügyfeleink számának növekedésére számítunk" - jegyezte meg az Automotive News Europe szaklapnak a Jaguar Land Rover szóvivője.
A HN által megkérdezett szakértők egyetértenek abban, hogy a régiónk megfelelő választás volna a gyártó számára. Ivan Paule, a TPA Horwath tanácsadó cég munkatársa emlékeztetett, hogy a Tata Motors sikerét az alacsony ráfordítások és az ebből adódó alacsony ár alapozta meg, emiatt pedig logikus lépés volna számukra Közép-Európában terjeszkedni.
Emlékezhetünk arra, hogy a végül Magyarországot választó, szintén indiai Apollo Tyres esetében is sokáig versenyben volt Szlovákia, majd a végső döntésről nem is az érintett felek - vagyis a magyar kormány vagy a cég -, hanem az állami támogatás mértékét jóváhagyó EU-határozatból értesülhettünk először.
Ha mégsem luxusautógyárról volna szó, és a Tata inkább saját modelljeinek építene üzemet, a Totalcar.hu itt szedte össze a lehetséges modelleket.