A 2010-ben alapított cég egy úgynevezett marketingszoftvert gyárt, melynek köszönhetően a különböző termékekkel kereskedő vállalatok az Emarsys platformján keresztül küldik az üzeneteiket - például egy kedvezményes kupont - az ügyfeleknek, legyen az egy e-mail, vagy egy telefonos üzenet - mondta Monostori Krisztián CTO.
A cégnek 1500 ügyféle (közte Mediamarkt, WizzAir, eBay, Decathlon, L'oreal) van világszerte, akiket világszerte 16 irodából (Sydney-től Indianapolisig) 120 munkatárssal szolgálnak ki. Tavaly 41,8 százalékos árbevétel növekedést értek el, de a 2015-ös év eredménye az is, hogy egy 33 milliós dolláros kockázati tőkebefektetést kaptak egy amerikai befektetőtől, a Vector Capitaltól. Jelenleg a mesterséges intelligencia segítette marketing (AIM) tökéletesítésén dolgoznak, ebben egy idei 22,3 dolláros tőkebefektetés segíti őket, melyet a TPG-től kaptak.
Kapcsolódó
Van olyan marketingkommunikáció, amely az ügyfélnek is hasznos, nem mindig fölösleges dolgokkal terhelik a cégek az ügyfeleket - mondta Merklik László termékfejlesztési vezető, aki szerint ilyen lehet, ha valakinek a kedvenc szerzőjétől új könyv jelenik meg, ezt pedig jelzi neki a bolt. A célunk, hogy ne értelmetlen marketingüzenetek legyenek, hanem olyanok, amelyek valóban értéket közvetítenek az ügyfeleknek - mondta Merklik.
Éppen ezért a cég minél több információt akar adni a kereskedő cégeknek a vevőikről, ám idővel rájöttek, hogy egyszerűen túl sok adatot kell feldolgozni. Ilyen lehet, hogy a vevő milyen telefont használ, ezt például nem biztos, hogy a minden ügyfél hasznosan fel tudja használni. A lényeg, hogy a marketinges az adatokból a stratégiára tudjon koncentrálni, ezzel is egyszerűsítsék a munkájukat. A spamet mi sem szeretjük, így előfordul, hogy elküldünk egy ügyfelet, mert ezt a módszert használja - tette hozzá Monostori.
A mesterséges intelligenciát könnyebb tanítani, mivel manapság már rengeteg adat áll a rendelkezésre, így a kihívás az, hogy azt hogyan tudjunk elérhetővé tenni a hétköznapokban, vagy a munka megtámogatására - vélte Merklik. Szerinte több tévhit is van a mesterséges intelligenciával: az egyik az önálló tudatra kell, és elpusztítja az emberiséget (Terminátor, helló!), míg a másik, hogy egy gép hogyan tudná valaha is megtanulni, hogy nekem milyen cipő kell.
Szerinte egyik feltevés sem állja meg a helyét: példaként a kedvezményajánló rendszerüket említette, mely során ki kell találni, hogy kinek, milyen kedvezményeket érdemes adni, úgy, hogy közben figyelembe kell venni a karácsonyi időszakot éppúgy, mint a fekete pénteket, hiszen akkor úgymond kötelező valamilyen kedvezményt adni. Márpedig az adott ügyfél korábbi költéseiből és az e-mailes viselkedéséből (melyiket nyitja meg, melyiket nem) Merklik szerint már lehet következtetni arra, hogy mikor és mennyi pénzt fog a jövőben elkölteni. Így az eladó cég is jobban ki tudja használni a kedvezményeit, ki tudja maximálni azokat. Az adathasználattal kapcsolatban elhangzott, hogy az adatok nem összekapcsolhatóak az ügyféllel, ráadásul azt csak egy algoritmus nézi, nem egy személy.
Minden ügyfél máshogy reagál a kedvezményekre, így a végső cél, hogy mindenki olyat kapjon, amire szüksége van. Merklik saját példáját említve mondta, hogy ő sosem vesz olyan terméket, amire 30 százaléknál nagyobb kedvezmény van, mivel azzal kapcsolatban rossz előérzete van, mondván az biztosan "lopott, vagy van valamilyen hibája". Így neki nem is érdemes olyat ajánlani, például ezt is képes az Emarsys lekövetni, az analízis után neki nem ajánlana fel ilyen kuponokat.
A mesterséges intelligencia akkor is tanul, ha elengedjük a billentyűzetet, akkor is folyamatosan javítani fogja az ügyfélélményt - mondta Otti Levente, Head of Big Data. Ezek során számtalan adatot használnak fel, például, hogy ki, hogyan reagál a különböző e-mailekre, sms-ekre, ki mit csinál az adott weboldalon. Ugyanakkor a cég egyelőre inkább a nagyobb cégek számára dolgozik, erre alapozták a sales-stratégiájukat is, de mint mondták a jövőben jobban lőnek majd a kisebb cégekre is.