Nevetségesen alacsony áron autózhattak eddig azok, akik otthon töltötték elektromos autóikat.
Egy kilowattóra (kWh) rezsicsökkentett áram ára 37 forint, ha pedig a német autóklub (ADAC) idei fogyasztási tesztjének adatait vesszük alapul, akkor egy 40 kWh teljesítményű Nissan Leaf Acenta 100 kilométer megtétele alatt 22,1 kWh áramot fogyaszt el.
Ez 840 forint, amely 1,75 liter hatósági áras üzemanyag.
Az ADAC adatai szerint egy Jaguar i-Pace EV 400 S AWD sem fogyaszt többet 27,6 kWh-nál, amely így 100 kilométeren 1021 forintra jön ki, amely 2,1 liter üzemanyag ára jelenleg Magyarországon.
Természetesen, aki annyira sokat spórol az otthoni fogyasztásával, hogy a havi 210 kWh-s limitbe belefér még az autó töltése is, annak nem kell aggódnia, de ez aligha életszerű és érint tömegeket Magyarországon.
Ami valószínűbb, hogy az otthon töltött autók az új szabályok életbelépését követően, vagyis augusztustól körülbelül 250 forintért kaphatják a "naftát" kWh-ként.
Fontos, hogy amíg a részletszabályok nem jelennek meg a Magyar Közlönyben addig ezek csak erős becslések.
Egy, a példában szereplő Nissan Leaf így 100 kilométeren 5675 forintnyi áramot vesz majd fel, amely 11,8 liter hatósági áras üzemanyag.
Ha azonban vége a kegyelmi, azaz a 480 forintos ársapkás, időszaknak a benzinkutakon - a jelenlegi 767 forintos piaci benzinárral számolva is - a Nissan fogyasztása 100 kilométeren 7,4 liter benzin árával egyenlő.
Az ADAC szerint a legtakarékosabb elektromos autó a Hyundai Ioniq Elektro Style, amely 16,3 KWh-t fogyaszt 100 kilométeren. Ennek töltése a piaci árú árammal 4075 forintra jön ki 100 kilométeren.
Hosszabb távon érdemes gondolkozni
A fentiek ellenére óva intenénk mindenkit attól, hogy letegyen elektromosautó-vásárlási terveiről. A számítás ugyanis a mostani helyzetre, 2022 nyarára vonatkozik és ahogy nem nagyon volt élő ember, aki akár csak 2021 végén meg tudta volna mondani, hogy miként alakulnak az energiaárak fél évvel később, úgy most sem érdemes jósolni 2023-ra vagy még messzebbre.
Akinek saját háza van szereltethet fel napelemet és könnyen lehet, hogy a kényszer ráviszi a társasházakat is, hogy dolgozzanak ki olyan konstrukciót, amellyel például a mélygarázsokban álló autók töltését a napenergiára lehet bízni és ez ne essen annak áldozatául, hogy a közösség nem tud megegyezni a kiadások elosztásában.
Érdemes számolni az elektromos autók, a hagyományos hajtású társaikénál alacsonyabb fenntartási költségeivel is.
Az elmúlt hónapok azt is megmutatták, hogy az üzemanyag-ellátás mennyire sérülékeny. Elég egy vitatható, piactorzító kormányzati döntés, vagy egy finomítóleállás és egyáltalán nem biztos, hogy a benzinkúthoz beállva tele is tölthetjük az autót. Az áram esetében kevesebb ilyen bizonytalansági tényező van.