Körülbelül 600-650 milliárd forintnyi autóalkatrész épül be úgy a 4,2 millió darabos hazai járműparkba idén, hogy papíron nincs nyoma - állítja a Magyar Autós Szakmai Szövetség (MASZSZ). A hiány nagyrészt két illegális forrásból táplálkozik: lopott autók szétbontásából és hamis alkatrészekből. Miközben az előbbi probléma - úgy tűnik - kezd némileg mérséklődni, talán éppen ebből következően a hamis autóalkatrészek kereskedelme évről évre magasabb szintre lép Kovács Ferenc MASZSZ-alelnök szerint.
Egyre kiterjedtebben művelik
Egy múltkori akcióban hat különböző Volán-telephelyen 1265 darab hamis fékalkatrészt találtak a NAV ellenőrei 4,5 millió forint értékben. Ugyanebben az akcióban hamis autódiagnosztikai szoftverek sorát is begyűjtötték az egyenruhások, mintegy 6 millió forintért - írja a Vezess.hu.
De nemcsak egyre több mindent hamisítanak, hanem egyre nagyobb mennyiségben érkezik az országba a nem ritkán életveszélyes minőségű autóalkatrész. A NAV adatai szerint csak a reptéren 2008-ban 31 esetben foglaltak le ilyen szállítmányt, 2014-ben már 104 alkalommal, idén viszont ennél is sokkal többet, október 31-ig már 110 különböző fogás volt.
Szinte mindent hamisítanak, ami autókban használható. Elvileg az egyszerűbb gyártástechnológiát igénylő pótalkatrészek köre az első, melyek nagy számban cserélődnek: csapágyak, fékalkatrészek (tárcsák, betétek), kenőanyagok, szűrők, futóműalkatrészek, kuplungok, keréktárcsák, gyújtógyertyák jönnek be tömegével, de dízelmotorok üzemanyagrendszerének egyes elemei, és lámpák is.
Egyre gyakoribbak a különféle hamisított autódiagnosztikai csomagok (szoftverek, interfész, különféle csatolókábelek, DVD, illetve CD lemez, egyéb tartozékok), amelyeket az értékük miatt koppintanak. Ezeken egészen durva profitot realizálhatnak az értékesítőik, ugyanis az autódiagnosztikai szettek hivatalosan több millió forintba kerülnek, miközben ezek hamis verzióját pár tízezer forintért meg lehet rendelni a Távol-Keletről.
Legyünk nagyon körültekintőek!
Működésben, hatásfokban, tartósságban a hamisítványok általában meg sem közelítik a valódiakat. Egy hamis fékbetét vagy egy hamis légzsák, amely már alacsony sebességnél kinyílik, vagy épp túl későn nyílik ki, halálos kimenetelű balesetet okozhat. A fékbetétek a leggyakrabban hamisított autóalkatrészek közé tartoznak, találtunk már faforgácsból, sőt, fűből készült fékbetétet is! A baleseteknél általában nem vizsgálják, hogy a gépjárművet hol javították, és a javítás során milyen alkatrészeket használtak fel, így a jogsértő cselekmény sokszor felderítetlen marad - állítja az adóhatóság.
A volános lebukásnál a buszos cég illetékesének állítólag fogalma sem volt róla, hogy hamis fékalkatrészeket vásároltak a járműveikbe. Sok esetben maguk a forgalmazók, viszonteladók sem ismerik fel a hamisított termékeket.
A konkrét ügytől függetlenül állítja a NAV, hogy elképzelhető a hamisítványok használóinak tájékozatlansága, bár jellemzően magánszemélyek rendelnek a netről a tudtukon kívül az eredetire csak hasonlító alkatrészt. Úgy is bekerülhet a járművekbe a tulajdonosok tudta nélkül szemét, hogy a kocsit szerelő műhely tulajdonosa veri át a szerencsétlen hozzá fordulót - olvasható a Vezess.hu-n.