A közlemény szerint a MÁV-Start Zrt. vezetése értetlenül áll azelőtt, hogy a hónapok óta tartó előkészítést és egyeztetéseket követően a szakszervezetek pénteken visszautasították annak lehetőségét, hogy a vasútvállalat elkezdje a jegyvizsgálói munkakörökben dolgozók jövedelemszintjének rendezését.
A MÁV-Start egy új, szakmai gyakorlati időt és teljesítményt is elismerő bértáblázatot dolgozott ki: az alacsonyabb leterheltségű készenléti jellegű jegyvizsgálói munkakör lehetőségeit kihasználva 5 százalékos munkaidőalap-emelés mellett átlagosan 16 százalékos béremelést tervezett.
A jegyvizsgálói bértábla bevezetése kiszámítható, magasabb jövedelemszintet, szakmai tapasztalattól függően - a korábbi több túlórából eredő többletkereseten felül - átlagosan nettó 11 ezer forinttól 25 ezer forintig terjedő összegű plusz keresetet biztosít - írják.
A napi teljes munkaidő egyéni megállapodással 0,4 órával emelkedne az általánosnál alacsonyabb leterheltségű, készenléti jellegű jegyvizsgálói munkakörökben.
A jegyvizsgálók a későbbiekben - tapasztalataik alapján - szabadon dönthetnek arról, hogy visszatérnek-e a jelenleg is érvényes foglalkoztatási rendszerbe.
A szakszervezetek ellehetetlenítették a MÁV-Start által felajánlott megállapodást azzal, hogy indokolás nélkül visszautasították a foglalkoztatási és bérreformot, illetve a társaság gazdasági lehetőségeihez képest irreális követelésekkel álltak elő.
A MÁV-Start vezetése a szakszervezet támogatása nélkül továbbra is keresi a munkavállalók jobb kereseti lehetőségeit biztosító megoldásokat. A cél, hogy 2017. január 1-jéig valamennyi területi személyszállítási igazgatóságnál bevezessék a szolgálati időt és a teljesítményt elismerő bértáblázatot - közölte a vállalat.
Közös közleményben reagáltak a szakszervezetek
A munkaidő-emelés ellentétes a VDSzSz Szolidaritás és a Vasutasok Szakszervezete (VSz) munkaidő-csökkentést szorgalmazó álláspontjával, a rendkívül pozitívnak beállított megállapodástervezet pedig csak a jegyvizsgálók szűk körét érintené, a MÁV-Start ezzel is meg kívánja osztani a vasutasokat.
A MÁV-csoport számtalan felszólításuk ellenére még a korábbi munkaidő-emelés kompenzálásával is adós. A munkaidő emelése ellentétes munkaidő-csökkentést szorgalmazó álláspontjukkal, a tárgyalásokat mindig is ennek szellemében folytatták.
Felhívták a figyelmet: a Munka törvénykönyve 2012. júliusi módosítását követően a köztulajdonban lévő cégeknél a napi rendes munkaidőt csak nagyon szűk keretek között lehet a törvényben előírtnál alacsonyabb mértékben meghatározni. Ennek megfelelően a napi munkaidő 8 órára emelkedett a MÁV-csoportnál, és elveszett a korábban kiharcolt, bérfejlesztés keretében nyújtott munkaidő-csökkenés.
Ezért a mai napig semmilyen kárpótlást nem kaptak a vasutasok - írták.
A szakszervezetek álláspontja szerint a napi munkaidő további, akár 0,4 órás emeléséről - és annak ellentételezéséről - csak a korábbi veszteség rendezését követően lehet tárgyalni. Úgy vélik, erre az ajánlatra is csak a súlyos létszámhiány kényszerítette a MÁV-Startot, így próbálja legalizálni a gyakorlattá vált jogszerűtlen munkáltatást.
"Elfogadhatatlannak tartottuk a munkáltató május 27-i ajánlatát, de készek voltunk a tárgyalásra, a MÁV-Start azonban nem rendelkezett alternatívával" - írták a szakszervezetek.