A kiskereskedelem bevétele 2 százalékkal nőtt a Nielsen által folyamatosan mért 90 élelmiszer kategória értékesítéséből, 2012 decembere és 2013 márciusa között, az előző év hasonló időszakához viszonyítva. A legutóbbi négy hónap alatt a forgalom mintegy 440 milliárd forintot ért el. Mennyiség szempontjából 2 százalékkal kevesebbet adtak el a boltok, mint egy évvel korábban - többek között ezt állapította meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat kiskereskedelmi indexe. Értéket tekintve az átlagosnál jóval nagyobb mértékű növekedést ért el többek között a vodka, táblás csokoládé, praliné, liszt és a margarin.
A bolttípusok piaci pozíciója annyiban változott, hogy némileg nőtt az élelmiszerek eladásának koncentrációja, egyik négyhónapos időszakról a másikra. Ugyanis az 51-200 négyzetméteres boltok részaránya az értékben mért forgalomból 1 százalékponttal csökkent, 16 százalékra; ezzel egyidőben a főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2500 négyzetméteres bolttípusok mutatója viszont 1 százalékponttal emelkedett, 36 százalékra.
Hagyományos, 200 négyzetméteres és kisebb boltból a Nielsen idén január elsejei érvénnyel 17 206-ot tart nyilván; 1 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Ezek a kis boltok alkotják a hazai élelmiszer-kiskereskedelmi hálózat zömét, 88 százalékát.
A legtöbbet húst, sört, üdítőt és gyümölcslét, kávét és tejfölt adnak el
Az élelmiszerek teljes bolti bevételéből a legutóbbi december-márciusi időszak során 25 százalékkal részesedtek a hagyományos, 200 négyzetméteres és kisebb üzletek; általában lakóhelyek közelében működnek, és a vásárlók többsége kényelmesen, gyorsan tudja megközelíteni őket.
A Nielsen folyamatosan 90 élelmiszerkategória kiskereskedelmi eladásait méri. Ebből az értékben legnagyobb forgalmú húsz kategória közül nyolc termékcsoport piaci részesedése haladja meg a 25 százalékos átlagot a 200 négyzetméteres és kisebb üzletekben. A nyolc, viszonylag nagy bevételt hozó termékcsoport a következő: feldolgozott hús, sör, szénsavas üdítőital, gyümölcslé, tejföl, ostyaszelet, vodka, valamint cukorka.