Gyökeresen átrendeződhet jövőre a romániai kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) piaca, amennyiben a biztosítókat felügyelő bizottságnak (CSA) sikerül átverni a társaságokon azon tervét, mely szerint a balesetben vétlen autóst saját biztosítója kártalanítaná.
A biztosítókhoz véleményezésre elküldött elképzelés szerint, a kgfb nagyjából úgy működne, mint egy casco-biztosítás: az ügyfél kárigényét a saját kötvénye terhére rendeznék, a különbség az lenne, hogy az elszámolást a pénzintézetek egymás között bonyolítanák. Az új rendszer a jelenlegi 90-ről 60 napra csökkentené a kártalanítás határidejét, miután az ügyfélnek a saját biztosítótársaságával kell majd megegyeznie, és nem egy olyan pénzintézettel, amelyhez addig semmi köze nem volt - érvelt Cornel Coca-Constantinescu CSA alelnöke.
A CSA tervét úgy tűnik a biztosítók is támogatják, vélemények szerint az új rendszer jövedelmezővé tenné a kgfb- ágazatot és a piac is tisztulna. Miután az ügyfelek túlnyomó többsége nem a nyújtott szolgáltatások minősége, hanem elsősorban a kötvény ára alapján választ biztosítót, azok egyre olcsóbban kénytelenek termékeiket értékesíteni miközben a káresemények rendezése egyre nagyobb terhet ró a társaságokra. Az indexálást a díjverseny korlátozza, hiszen a kgfb a piaci részesedés növelésének egyik legegyszerűbb módja a biztosítók számára. Ez azonban az új rendszer bevezetésével megváltozna, az ügyfelek számára fontossá válna az elvárt szolgáltatás minősége, amelyért akár lényegeseb többet is hajlandóak lennének fizetni. Egyes vélemények szerint akár 50 százalékos díjemelést is lehetővé tenne az új rendszer.
Ez ráfér a piacra, hiszen a CSA június végén közel 4,3 millió kgfb szerződést tartott nyilván, a kötvények átlagos ára 440 lej (egy euró 4,5 lej) volt, 3 százalékkal kevesebb, mint tavaly - ám még mindig magasabb, mint a hazai átlagdíj. Ezzel szemben egy káreseményre átlagosan 5640 lejt fizettek a biztosítók, ami 10 százalékos növekedést jelent egy év alatt.
Az év első hat hónapjában a biztosítók több mint 900 millió lej értékben kártalanították ügyfeleiket, ami 80 százalékkal haladja meg a kötelező biztosításokból befolyó bevételeiket. Június vége óta a biztosítók többsége 8-10 százalékkal emelte a kgfb árait, az árnövekedés azonban csak azokat érinti, akik negyed vagy félévre kötöttek biztosítást. A Romániában jelenlegi hatályos jogszabályok szerint anyagi kár esetén a biztosító legfeljebb egy millió eurót köteles fizetni, személyi sérüléskor ez az összeg 5 millió euró lehet.
Magyarországon szintén régóta napirenden van a Romániában bevezetni szándékozott megoldás, az úgynevezett direkt kárrendezés. Az érvek hasonlóak: míg jelenleg a biztosítottnak nem érdeke, hogy odafigyeljen arra, hogy választott partnere miként szolgáltat, hiszen a másik autóban keletkezett kár rendezése nem neki "fáj". Emiatt azután a polgár egyedül a díj alapján dönt a kgfb-ről, amelyet egyfajta adónak érez. Kellemetlen élményben legfeljebb akkor lesz része, ha ő a kárt szenvedett és egy idegen biztosító gyakorlatával kell megküzdenie a kártérítésért. Abban az esetben viszont, ha a választott biztosító intézné ezeket a károkat, rögtön felértékelődne a választott biztosító gyorsasága, rugalmassága. A hazai piacon csak két biztosító (Generali, Allianz) nyújt jelenleg aktív kárrendezést casco-biztosítással rendelkező ügyfeleinek (többletdíjért). Ilyenkor a biztosító téríti a kárt, majd elszámol az okozó biztosítójával. Ismereteink szerint a megoldás azért nem terjedt el a piacon, mert maguk között a biztosítók között is komoly viták alakulnak ki egy-egy kár esetén arról, hogy mennyire elfogadható a kárbecslés.
Biztosító | Bevétel (millió lej) | Piaci részesedés (százalék) |
Euroins | 205 | 18 |
Astra | 202 | 18 |
Asirom | 135 | 12 |
Omniasig | 125 | 11 |
Carpatica | 115 | 10 |
Forrás: Forrás: Romániai Biztosítók Szövetsége (UNSAR) |