A múlt év utolsó negyedében - amint arról korábban beszámoltunk - látványosan nőtt a használtautó-import. A felpörgést egyrészt az magyarázta, hogy 2011 július 22-étől a vevők számára előnyösen változott a regisztrációs adó kiszámításához alkalmazott avultatási táblázat, azaz csökkent a közteher. Az is közrejátszott, hogy 2012-re eredetileg a regadó jelentős növekedése volt várható a legtöbb kategóriában.
2011 egészében a DataHouse adatai szerint 31,3 ezer "second hand" autót helyeztek forgalomba - ez az 2009-2010-es évek átlagának közel duplája -, szemben a 45,1 ezer darabos újautó-regisztrációval. Tavaly így 6 új autóra 4 használt jutott, míg 2010-ben 7:3, 2009-ben pedig (nagyobb újautó-piac mellett) 8:2 volt ez az arány.
Amint az az alábbi táblázatokból kiderül, a magánvevők igényei által meghatározott használtimport márka- és modellrangsora eltér a céges és flottavásárlók dominálta újautó-piaci erősorrendtől. A leginkább szembetűnő differencia a német presztízsmárka-trió erőteljes jelenléte a használt-toplistákon.
Helyezés | Márka | Darabszám | Piacrész. |
1 | Volkswagen | 3760 | 12,01% |
2 | BMW | 3620 | 11,56% |
3 | Opel | 3609 | 11,53% |
4 | Ford | 3039 | 9,71% |
5 | Mercedes | 2683 | 8,57% |
6 | Audi | 1969 | 6,29% |
7 | Renault | 1865 | 5,96% |
8 | Fiat | 1172 | 3,74% |
9 | Toyota | 1149 | 3,67% |
10 | Peugeot | 863 | 2,76% |
Forrás: Napi Gazdaság Online, DataHouse |
Helyezés | Márka | Darabszám | Piacrész. |
1 | Opel | 5327 | 11,81% |
2 | Ford | 4953 | 10,98% |
3 | Volkswagen | 4865 | 10,79% |
4 | Skoda | 4586 | 10,17% |
5 | Renault | 3704 | 8,21% |
6 | Toyota | 2422 | 5,37% |
7 | Suzuki | 1598 | 3,54% |
8 | Peugeot | 1586 | 3,52% |
9 | Nissan | 1435 | 3,18% |
10 | Hyundai | 1334 | 2,96% |
Forrás: Napi Gazdaság Online, DataHouse |
Helyezés | Modell | Darabszám |
1. | BMW 3-as | 1886 |
2. | VW Golf | 1145 |
3. | VW Passat | 1043 |
4. | BMW 5-ös | 790 |
5. | Opel Corsa | 790 |
6. | Audi A4 | 738 |
7. | Mercedes E-osztály | 733 |
8. | Opel Astra H | 645 |
9. | Ford Focus | 632 |
10. | Ford Mondeo | 619 |
Forrás: Napi Gazdaság Online, DataHouse |
A legnépszerűbb modellek mellett érdemes egy pillantást vetni a nem is olyan rég még lesajnáltnak számító, a rajongók körében viszont reneszánszukat élő, szocialista gyártmányok importjára is. Az adatokból kiderül, hogy a magyar gyártású Puli miniautóból, Skoda 105-ösből, Lada 2107-esből (kockaladából) egy-egy darab érkezett az országba, Zaporozsecből, Moszkvicsból, Lada Szamarából, Skoda Rapidból és Wartburgból kettő-kettő, Trabant 601-esből, Skoda 120-asból három-három, Volga M21-esből négy, GAZ-ból öt, Lada 2101-esből (azaz a kereklámpás Zsiguliból) és Nivából hét-hét, különböző típusú UAZ-okból pedig tizenkettő.