A karácsony előtti időszak a kereskedelemnek és azon belül az online kereskedelemnek is kiemelkedő szakasza, így nem meglepő módon a Napi.hu által megkérdezett e-kereskedők is az érdeklődés megugrásáról számoltak be. Az Extreme Digitalnál például azt emelték ki, hogy ilyenkor megduplázódik a látogatók száma, míg a tranzakcióknál ennél is nagyobb, háromszoros növekedést mérnek. A Vateránál 10-15 százalékkal több termék fogy egy átlagos hónaphoz képest, így a novemberben és a decemberben hozzák össze a teljes éves átmenő forgalom mintegy 20 százalékát.
Az online piacok számára a karácsony fontosságát jól mutatja az is, hogy a Shopline a tavalyi év utolsó négy hetében több mint 250 ezer csomagot, közel 600 ezer terméket szállított ki. Náluk idén egyébként már november elején megindult a karácsonyi roham, aminek köszönhetően közel 10 százalékkal nagyobb forgalmat realizálhattak mint egy évvel ezelőtt.
Ne hagyjunk semmit az utolsó pillanatra
Bár azt minden megszólalónk kiemelte, hogy külön készülnek az ünnepi időszakra annak érdekében, hogy semmilyen fennakadás ne legyen, azt is mindenki hangsúlyozta, hogy aki teheti, az ne hagyja utolsó pillanatra a vásárlást. Az Extreme Digital a problémák elkerülése érdekében megnövelt kínálattal és raktárkészlettel készül és hogy senki se maradjon le az ajándékról december 23-án is kiviszik a megrendelt terméket. Mint írták az adott napon 14 óráig leadott megrendeléseket másnapig kiszállítják a vásárlóiknak, így akár egészen 20-ig el lehet húzni a döntést.
Amely termék raktáron van, azt 1 nap, vagy akár külön szolgáltatásként 180 perc alatt is kiszállítja a Shopline, ám arra is felhívták a figyelmet, hogy a problémák elkerülése érdekében érdemes minden esetben odafigyelni arra, hogy az adott termék van-e raktáron. Amennyiben ugyanis a kosárba olyan termékeket rakunk, amelyből nincs tartalék, úgy a beszállítótól kell azt külön beszerezni, ami pedig magát a kiszállítási időt is megnöveli.
Mennyit költünk?
Nagyrészt kikerülő válaszokat kaptunk viszont arra a kérdésünkre, hogy átlagosan mennyit költ az online boltokban a magyar karácsonykor: a Vatera szerint mindenki a saját pénztárcájának megfelelő terméket igyekszik megvásárolni a slágertermékekből, míg a Shopline annyit árult el, hogy bár a kosárérték csökken, növekszik viszont az átlagos termékszám egy vásárlás során. Konkrét választ egyedül a Extreme Digitaltól kaptunk, náluk az átlagos vásárlás 40 ezer forint értékű.Mivel a Vateránál a felhasználók gyakran egymástól vásárolnak, így a cég azt emelte ki, hogy megrendelés előtt minden esetben érdemes egyeztetni az eladóval arról, hogy a termék megérkezhet-e időben.
A Shopline-nál azt is kiemelték, hogy egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek az átvételi pontok, hiszen a napi utazás (munkába, iskolába, stb.) során útközben egyszerűbb beugrani egy egyébként is látogatott újságárushoz, postára vagy benzinkútra, mint egy futár kiszállítási idejéhez igazodni vagy a szállítás idejéről egyeztetni.
Mindenki műszaki cikkeket akar
Amikor arról kérdeztük az online boltokat, hogy mik lehetnek az idei slágertermékek, nagyrészt azonos választ kaptunk, hiszen az okostelefonok és a tabletek továbbra is magasan vezetik a toplistákat. A Vatera szerint ezen kívül a legnépszerűbb termékkategóriák körébe a számítástechnika, a szórakoztató elektronika, a könyv, a játék, a lakásfelszerelés, a ruházat és a szépségápolás tartozik, míg a Shopline azt emelte ki, hogy ahogy általában, most is számos bestseller könyv adja a forgalom meghatározó részét. Mivel az e-könyv piaca idén ugrásszerű növekedésnek indult, így megnövekedtek a vásárlói igények az e-könyvekkel és az e-könyvolvasókkal kapcsolatban is. Ezen kívül náluk a szépségápolás, a parfüm és a játékok a húzó termékek, ezek közül jellemzően a társasjátékokat és a készségfejlesztő játékokat keresik, különösen a Lego teljesít szépen, de a karácsonyi díszeknek és dekorációknak is megnövekedett a forgalma.
Az Extreme Digital az előbb említetteken kívül a televíziót, a notebookot, a kis háztartási eszközöket emelte ki, de náluk is megjelennek a szépségápolási eszközök és a szórakoztató termékek is a toplistában. Az idei év újdonságaként említették a minőségi fül- és fejhallgatókat, illetve a tablet- és okostelefon-kiegészítőket, mint például a külső akkumulátor vagy sport kiegészítő.