A kis- és középvállalkozások (kkv) számára fenntartható beszerzéseket már a tavaly szeptemberi törvénymódosítással lehetővé tette az Orbán-kormány, a szabályt most átemelték az új közbeszerzési törvénybe is. E szerint az ajánlatkérő az eljárásban való részvétel jogát fenntarthatja árubeszerzés és szolgáltatás esetén a 100 millió, építési beruházásnál pedig az egymilliárd forint nettó árbevételt el nem érő vállalkozások számára. (Építési beruházás és koncesszió esetében ez csak akkor alkalmazható, ha a beszerzés értéke nem haladja meg az 500 millió forintot.) A kormány meghatározhatja az általa irányított vagy felügyelt költségvetési szervek és állami tulajdonú szervezetek számára e szabály kötelező alkalmazását.

E szabályt élesen bírálta a Transparency International (TI) magyarországi szervezete is, versenytorzító és a közpénzek hatékony felhasználását veszélyeztető hatása miatt. Korrupciós kockázatot is rejthet, mivel a TI szerint az ajánlatkérőket és ajánlattevőket ügyeskedésre készteti, és a kevésbé jóhiszemű ajánlattevőket hozhatja helyzetbe.

Kibővült a mentesség

Kibővítették a közbeszerzés alól mentességet élvező beszerzések körét, többek között az éttermi és szállodai szolgáltatások mellett nem kell tendereztetni a katasztrófa elleni védekezés és az azutáni elhárításhoz szükséges beszerzéseket sem.

A kkv-k előnyben részesítését segíti az az új szabály is, amely hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos (nem nyilvános) eljárás alkalmazását teszi lehetővé, ha az árubeszerzés és szolgáltatás becsült értéke nem éri el a 25 millió, az építési beruházásé pedig a 150 millió forintot. Ilyen eljárás indításáról már az ellenőrzést végző Közbeszerzési Döntőbizottságot sem kell értesíteni. Ekkor legalább három, mikro-, kis- vagy középvállalkozásnak kell ajánlattételi felhívást küldeni, amelyek az ajánlatkérő megítélése szerint teljesíteni tudják az alkalmassági feltételeket.

Nem lehet ajánlattevő közbeszerzésen offshore cég vagy olyan társaság, amelynek több mint 25 százalékos tagja offshore vállalkozás. (A törvény szerint kizáró ok, "ha a közbeszerzési szerződéssel kapcsolatban megszerzett jövedelme az adóilletősége szerinti országban kedvezményesebben adózna - a jövedelemre kifizetett végleges, adóvisszatérítések után kifizetett adót figyelembevéve -, mint ahogy a gazdasági szereplő az adott országból származó belföldi forrású jövedelme után adózna.")

Kizáró ok továbbá − a lejárt adótartozás, jogerős eltiltás, munkaügyi bírság és hamis adatszolgáltatás mellett − az alvállalkozói tartozása. Kizárható az eljárásból, akinek korábbi közbeszerzés eredményeként 2010. szeptember 15-ét követően megkötött szerződésével kapcsolatban 10 százalékot meghaladó tartozása van alvállalkozója felé, vagy a fizetési késedelme meghaladta a fizetési határidőt követő 15 napot − annak ellenére, hogy az ajánlatkérő kifizette −, és ezt két éven belül született jogerős és végrehajtható határozat megállapította. Az ajánlatkérő azt az ajánlattevőt is kizárhatja az eljárásból, akinek a hasonló szerződésben vállalt kötelezettségeit az elmúlt három évben nem vagy hibásan teljesítette.

 

Nemzeti értékhatárok (2011, millió forint)
Klasszikus ajánlatkérők
Árubeszerzés8
Építési beruházás15
Építési koncesszió100
Szolgáltatás megrendelése8
Szolgáltatási koncesszió25
Közszolgáltatók
Árubeszerzés50
Építési beruházás100
Szolgáltatás megrendelése50
Egyszerű közbeszerzési eljárás
(három ajánlattevő meghívásával)
Árubeszerzés25
Szolgáltatás megrendelése25
Építési beruházás80

Forrás: KT

Közösségi értékhatárok (2011)

EuróbanForintban

(ezer)(millió)
Klasszikus ajánlatkérők
Árubeszerzés12532,86
Szolgáltatás megrendelése19350,74
Építési beruházás4 8451 273,7
Közszolgáltatók*
Áru és szolgáltatás megrendelése387101,74
Építési beruházás4 8451 273,7

*vízügy, energia, közlekedés, posta
Forrás: KT