Továbbra is rendkívül népszerű a sárga csekk - hivatalos nevén készpénzátutalási megbízás -, az ügyfelek évente több mint 200 millió befizetést teljesítenek ilyen módon, a lakosság közel 80 százaléka postai csekkel fizeti számláit - hívja fel a figyelmet Szauer Tamás, a Magyar Posta Zrt. általános vezérigazgató-helyettese.
Mi mennyibe kerül?
A csekk sokba kerül, az online banki átutalás, csoportos beszedési megbízás, vagy az elektronikus számlabemutató és számlafizető rendszeren indított betéti és hitelkártyás fizetés jobban megéri - hangzik az ismert érvelés.
Ezzel szemben tény, hogy a készpénzes postai csekkes befizetés a befizető számára ingyenes, miközben a banki díjkiegyenlítéshez egyrészt kell valamilyen folyószámlát, hitelkártyát fenntartani, ami a legtöbb esetben pénzbe kerül, éves szinten nem is kevésbe - hangsúlyozza Szauer Tamás. A Magyar Posta Zrt. általános vezérigazgató-helyettese szerint azt sem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a bankok jó része a tranzakciós illetékre válaszul mind drágábban kínálja a számlavezetési szolgáltatást - ezt mutatják a KSH adatai is.
A banki számlacsomagok a tranzakciós illeték bevezetése óta ráadásul egyre kevesebb ingyenes átutalási, csoportos beszedési megbízást kínálnak, illetve mindinkább más feltételek teljesüléséhez - bankszámlaegyenleg, meghatározott összegű jóváírás, kártyás tranzakciók száma, stb. - kötik. Az MNB egyébként 2014 nyarán publikálta legfrissebb tanulmányát a Fizetési Rendszerről. Ebben tényszerűen szerepel, hogy a bankok jelentősen drágították szolgáltatásaikat.
Nem elég, hogy az átutalás nincs ingyen, az elektronikus szolgáltatás igénybe vételéhez szükséges telefon- és/vagy internetelőfizetés is pénzbe kerül. Ezzel szemben a csekkbefizetéshez szükséges készpénzt - havi két alkalommal, összesen 150 ezer forint értékben - ingyen fel lehet venni a bankautomatából. Igaz, ez az ingyenes lehetőség a postahelyi készpénzfelvételre nem vonatkozik, de erről külön is tájékoztatják a postákon a befizetőket.
Ki fizeti a révészt?
Jó, ha a csekkes befizetés árát közvetlenül nem is a befizető állja, attól még a szolgáltatók ezt átterhelik az ügyfelekre - hangzik a másik érv. Ez feltehetően így is van - ismeri el a Posta vezérhelyettese - mint ahogyan az is vélelmezhető, hogy a szolgáltatók minden felmerülő pénzforgalmi költségüket valamilyen módon beépítenek az árképzésükbe, tehát átterhelik az ügyfelekre.
De mégiscsak egy elavult szolgáltatásról van szó - így szól egy másik, gyakran ismételt vád. Az, hogy elavult, teljesen szubjektív vád, hiszen aki él e szolgáltatás előnyeivel, nem tekinti elavultnak - hangsúlyozza Szauer Tamás. Természetesen a Magyar Posta nem azt gondolja, hogy a csekk úgy jó, ahogy van, és nem kell rajta változtatni. Ennek a terméknek is fejlődnie kell. A csekk elfogadott és biztonságos. Ezek a tulajdonságok megőrzendő értékek, úgy kell tehát megújítani, hogy ezek az értékek megmaradjanak, ugyanakkor reagálni kell a fogyasztói igényekre és elvárásokra is. Dolgozunk ezen - mondja Szauer Tamás.
Biztonsági kérdések
Ráadásul a csekk a legelfogadottabb "bizonylat", mindenki felismeri, bármely szolgáltató elfogadja, míg más típusú bizonylatoknál ez nem feltétlenül automatikus. Gondoljunk csak a reklamációkra. A csekk esetében egyértelműen és azonnal tudja az ügyfél igazolni, hogy megtörtént a befizetés, a szolgáltatók számára ugyanis maximális garanciát jelent, hogy az állami tulajdonú Magyar Posta az elszámoló szervezet. Továbbá a csekken csak olyan adatok szerepelnek, amelyek az adott szolgáltatáshoz kötődnek. A Magyar Posta az egyetlen olyan szervezet, amely az összes kibocsátó összes csekkjét elfogadja - hangsúlyozza Szauer Tamás.
Szintén a biztonság témájába tartozik, hogy a csoportos beszedési megbízásokkal ellentétben az ügyfelek minden esetben kontrollálni tudják a fizetendő összeg nagyságát, jogosságát, szükség esetén felvehetik a kapcsolatot a bizonylatot kibocsátó szolgáltatóval. Mindemellett a csekkes befizetés arra is lehetőséget ad, hogy a fizető fél a bevételeihez kapcsolódóan ütemezni és priorizálni tudja - a szolgáltató által megadott határidőn belül - a befizetések időpontját, vagyis nem fordulhat elő az a helyzet, hogy a számlájáról akkor is levonják az összeget, ha azt egyéb okok miatt nem szeretné.
Mindenki számára elérhető
Nem kell kimozdulni otthonról, sorbanállással tölteni az időt - érvelnek sokan a csekk ellen. Vannak időszakos forgalomfelfutások - ismeri el Szauer Tamás -, de ezeket hatékonyabb munkaszervezéssel kívánjuk kezeli. Több mint 100 postán - a legnagyobb forgalmat lebonyolítókon - már működik ügyfélhívórendszer. Hozzáteszi: a Magyar Posta belső elvárása, hogy az ügyfelek 70 százalékát 7 percen belül kiszolgáljuk, ezt az ügyfélhívóval ellátott posták adatai alapján magasan túlteljesítjük, átlagosan az ügyfelek csaknem 80 százalékát szolgáljuk ki 7 percen belül. Kiterjedt hálózatról van szó: a 2700 fix postahely mellett 500 mobilposta-járaton szintén lehet csekket befizetni, vagyis a legkisebb településen is, mindenki számára azonos feltételek mellett elérhető a termék.
Az egyes elektronikus fizetési csatornákon befizethető szolgáltatások köre ugyanakkor korlátozott. Ez utóbbi esetben ugyanis csak azon szolgáltatók részére teljesíthető befizetés, amelyekkel a szolgáltatást nyújtó leszerződött. Ezen kívül a befizetőnek csoportos beszedési megbízás esetén szerződnie kell erre a befizetési formára vagy a kibocsátóval, vagy az elektronikus fizetést biztosító szolgáltatóval.