A készülék beszerelése járművenként 1,5 millió forintba kerül. Az új CAF villamosok és a Solaris-Skoda trolibuszok is infrás utasszám érzékelőkkel felszerelve érkeznek.
Az eszközök adatai azért nagyon fontosak, mert a BKK általuk határozza meg a hálózat kialakítását, a közlekedtetett járművek típusát, a napszakonkénti követési időket, és ez alapján állítják össze a menetrendeket is - írja a portál.
Folyamatosan fejlesztik
A BKV 1983-ban vezette be az utasszámlálást a buszokon, igaz, ekkor még egy egyszerű módszerrel, az utastömegméréssel. A speciális (Knorr-Bremse és SRG gyártmányú) műszer működése a súlyérzékelésen, a járművön tartózkodó utasok tömegének mérésén alapul. Ezáltal a megállók közötti szakaszokon a BKV be tudta lőni az utasok számát, A le- és felszállók számát pedig a megállóhelyi tartózkodási időből és az utasszám változásból számolták ki. A számok alapján alakították ki a menetrendet, vagy variálták a járatokat.
Az utasszámot azonban ma már mindenhol pontosabb módszerrel mérik, az infravörös utasszámlálóval. A berendezést az ajtók fölé telepítik, így minden egyes felszálló utast rögzíteni tud. Mint a BKK sajtóosztályán elmondták, a cég egyes szolgáltatói (VT-Arriva, VOLÁNBUSZ Zrt., T&J) új autóbuszainak többsége IRIS IRMA MATRIX típusú infraérzékelőkkel rendelkezik.
A BKK szerint a járművenkénti utasszámok - a többi forgalmi adattal együtt - közvetlenül lekérdezhetők a FUTÁR rendszerből. A BKK folyamatosan dolgozik a kinyert adatok minél szélesebb körű felhasználhatóságán - válaszolta a cég az Index.hu-nak.