Az okostelefon mára olyan szinten a mindennapjaink részévé vált, hogy szinte már fel sem tűnik, mennyi mindenre használjuk. Az eszköz már nem ritkán a jegyzetfüzetünk, ezt használjuk térkép helyett, fényképezünk vele, tartjuk a kapcsolatot az ismerőseinkkel és nem utolsó sorban egyre többször fizetünk is vele.
Az már senkinek sem újdonság, hogy a parkolást, mozijegyet, vagy postai csekket is lehet okostelefonnal fizetni, ám egyre inkább terjed az a módszer is, mely során ugyanúgy fizethetünk mobilunkkal, mint a bankkártyával. Ez már csak azért is praktikus megoldás, mert manapság a mobiltelefonunk az, amit elsőként ellenőrzünk, amint kiléptünk a lakásból és így még attól sem kell félnünk, hogy elveszítjük a bankkártyánkat.
Könnyedén, szinte bárhol
Az úgynevezett egyérintéses mobilfizetéshez legalább 4.4-es verziószámú Android operációs rendszerrel rendelkező, NFC képes mobilkészülék, egy mobiltárca alkalmazás és az alkalmazásba regisztrálható bankkártya szükséges. Az ötezer forint feletti vásárlás feltétele egy azonosító kód (a bankkártya PIN kódja vagy a mobiltárca által megadott egyéb kód) bevitele.
A jó hír, hogy a technológiai feltételek országszerte adottak, a Magyar Nemzeti Bank friss adatai szerint ugyanis a vásárlók már közel 94 ezer terminálnál fizethetnek egyetlen érintéssel, akár a mobiljukkal is.
Az üzletekben elérhető mobilfizetés egyszerű: a telefonunkat érintjük a terminálhoz, ugyanúgy, mint az egyérintéses bankkártyánkat. Fontos kiemelni, hogy ez a megoldás ugyanolyan biztonságos, mint ha a bankkártyánkkal fizetnénk, sőt, további biztonsági megoldások is alkalmazhatók. Az okostelefonon ugyanis nem tárolódik fizikai kártyaadat, a fizikai kártyaszám helyett egy virtuális kártyaszámot használunk a fizetési műveletekben. Ha pedig bármilyen rendellenes fizetést érzékelünk, a már megszokott módon le tudjuk tiltani a bankkártyát a bankunknál.
Mindenkit érdekel
A módszer várhatóan hamarosan Magyarországon is el fog terjedni, amiből a bankok sem akarnak kimaradni, így a nagyobb szereplők egy része már elindította saját szolgáltatását. Ez nem csoda, ha tudjuk, hogy 2016-ban az érintéses bankkártyás fizetési tranzakciók száma már meghaladta a hagyományosakét.
A Simple by OTP alkalmazásán keresztül tette elérhetővé az egyérintéses mobilfizetési szolgáltatását. Az egyszerűsítést segítendő lehetővé tette, hogy össze lehessen kötni a fizetések során a POS terminálokon megadandó PIN kódot, a telefon zárolásának feloldásához szükséges kóddal, így amikor a felhasználó fizetni szeretne, nem kell mást tennie, mint feloldania a telefonját és már érintheti is a terminálhoz. Sőt, a funkció használatához még internetes csatlakozás sem szükséges, így akár offline módban is használható. Az egyérintéses mobilfizetés annyira népszerű volt, hogy az OTP nemrég nyitott a nagyközönség felé, így egy új szolgáltatás segítségével a pénzintézet virtuális prepaid kártyájával a nem OTP-s ügyfelek is használhatják a mobilfizetést a Simple-ön keresztül.
Az egyérintéses mobilfizetés lehetőségéből az MKB Bank sem akar kimaradni, amely MKB Pay névenindította el saját szolgáltatását. Az előnyök között sorolják, hogy netkapcsolat nélkül is fizethetünk vele 10-szer, úgy, hogy egy plasztik kártyához akár 3 virtuális kártyát is hozzá lehet rendelni. A biztonságot erősíti, hogy a tranzakciók megerősítéséhez a PIN-kódot a mobilkészüléken kell megadni, nem a POS terminálon.
A Gránit Bank, bankként elsőként vezette be Európában a bolti mobilfizetést, a Mastercard újgenerációs technológiáját használva. A Gránit Pay mobilfizetési funkció, a meglévő mobilbanki alkalmazásba épült be. Ahogy az MKB-nál, úgy a Gránitnál is több bankkártya köthető be a rendszerbe,. Ugyanakkor a külföldi fizetéseknél nem árt tudni - hívják fel a figyelmet -, hogy az alkalmazás adatforgalmat generálhat - különös tekintette a bankkártya digitalizálása során - a használata során, így külföldi használat esetén adatroaming-szolgáltatásra és díjfizetésre, vagy wifi-hálózat elérésére van szükség.
2017 novemberében a K&H Bank is elindította mobiltárcáját, mobilbankja részeként. Ennél a megoldásnál a kártya digitalizációját követően ötezer forint alatti vásárlás esetén csak a terminálhoz kell érinteni a telefonunkat és a tranzakció le is zajlik. Ötezer forint feletti összeg fizetéséhez az érintést követően saját mobilunkon kell megadnunk a 4-8 jegyű, úgynevezett tárca PIN-kódunkat, visszaérinteni a készüléket a terminálhoz és már jóvá is hagytuk a tranzakciót. A Bank kiemeli, hogy a pénztárnál való sorbanálláskor a tárca PIN-kód megadását akár előre is megtehetjük, így fizetéskor már csak érinteni kell a mobilunkat a fizetés befejezéséhez.
A lehetőség iránt ugyanakkor nemcsak a bankszektor érdeklődik, amit jól mutat a Telenor MobilPass néven bevezetett szolgáltatása, amelyet a Budapest Bankkal közösen indítottak útjára. Az így végzett tranzakciók bankkártyás vásárlásnak minősülnek, így pedig ugyanúgy be lehet állítani limiteket, mintha plasztik kártyáról lenne szó. Az egyenleget és a tranzakciókat pedig a Telenor mobilszolgáltató-független, díjmentes alkalmazásában, a Wallettben lehet ellenőrizni.
(A cikk a Mastercard támogatásával készült.)