A Napi Gazdaság hétfői számának cikke

Míg korábban az úthálózattal kapcsolatos fejlesztésekre szánt pénz zömét a sztrádaberuházások vitték el, most országosan közel hatszáz kilométer, rég felújításra váró alsóbbrendű mellékút újul meg. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kerete az Új Széchenyi terv regionális operatív programjainak forrásaiból tevődik össze. A közútkezelő a fejlesztési tárca támogatásával idén a tavalyi érték háromszorosából, mintegy 87 milliárd forintból indíthat fejlesztéseket.

Hajdú-Bihar megyében indulhat a kátyúzási dömping, itt 34 kilométernyi mellékutat hoznak rendbe, összesen 4,8 milliárd forintból. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. az utóbbi évek legnagyobb keretösszegét használhatja fel a Hajdú-Bihar megyei mellékúthálózat erősen leromlott állapotú szakaszainak helyreállítására. A programban 2013 végéig egyebek között megújul a Balmazújváros−Hajdúszoboszló összekötő út 12,9 kilométeres szakasza, folytatódik és nyárra befejeződik a 2012-ben elkezdett Hajdúböszörmény−Hajdúdorog összekötő út 13,5 kilométeres szakaszának teljes körű rekonstrukciója.

Közel egy tucat cég osztozik az útfelújításra szánt 87 milliárdon

A következő hetekben folyamatosan indulnak hasonló fejlesztések az ország más részein is. Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szóvivője lapunknak elmondta, hogy az elmúlt napok rossz időjárása miatt a téli üzemelést néhány nappal, március 25-ig meg kellett hosszabbítaniuk, s eddig az időpontig nem kezdődhettek el a munkálatok. A legtöbb útfelújítás Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében várható, itt 108 kilométeren újul meg az úthálózat, a második helyen Borsod-Abaúj-Zemplén megye áll 87 kilométerrel, a harmadik pedig Pest megye, ahol 85 kilométeren újítják fel az utakat − tette hozzá a szóvivő.

A régiókra meghirdetett közbeszerzési pályázaton különböző felállásban indultak a cégek, s több  társaság jutott lehetőséghez, így a Colas Zrt., a Duna Aszfalt Kft., az EuroAszfalt Kft., a HE-DO Kft., a Közgép Zrt., a Magyar Aszfalt Kft. és a Swietelsky Kft. is. Az összes közbeszerzési pályázat még nem zárult le, de már ma elmondható, hogy − ha a konzorciumi partnerek tízszázalékos részt meghaladó partnereit is figyelembe vesszük − közel tucatnyi cég osztozik az említett 87 milliárdon.

Kép: MTI