A magyar filmek fesztiválszinten elég sikeresek, anyagi sikerek nincsenek, ez a nagyobb probléma - mondta Major István producer az Mfornak adott interjújában. Talán a tartalmak nem állják meg a helyüket, mert vélhetően nem a nyelvvel van a probléma. Sokat fejlődött a forgatókönyvírás az utóbbi tíz évben, ami kulcsfontosságú.
A magyar közönség a jó sztorit keresi. A hazai nézők inkább a vígjátékokat kedvelik, amelyek elsősorban szórakoztatnak. Az art mozik közönsége a felére csökkent, a katás törvénymódosítás újabb lejtmenetet hozhat.
Egy magyar film egyszerűen nem tudja behozni a ráfordított költséget. A Kincsem sem tudta, holott nagy siker volt, a Liza, a rókatündér sem, holott a 135 ezres nézőszáma kiemelkedő, viszont közel 400 millióba került.
Filmes gazdasági matek
Egy átlagos mozijegy 1800 forint, amiből 27 százalék az áfa, 50 százalékot kap a mozi, 25 százalékot a forgalmazó, és a maradék körülbelül 500 forintot lehet a gyártó és a Nemzeti Filmintézet (NFI) között elosztani. Emellett ugyan az NFI támogatja a mozikat, hogy tartsák műsoron a magyar filmeket, csakhogy ha a Top Gunnal kell versenyezniük, az nem éppen egyszerű feladat.
Hatszor ennyi néző kellene, hogy kijöjjenek a számok. A lengyeleknél és a cseheknél ez megvalósul, nemcsak azért, mert például Lengyelország nagyobb lélekszámú, hanem mert ott van kötődés a hazai filmhez, a nézők úgy érzik, hogy el kell menniük, nekik fontos, hogy lássák.