Varga Zsolt cikke

A Napi.hu információi szerint összesen 12 ezer fogyasztót kér a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF ) arra, hogy a számukra kiküldött egyedi QR-kóddal ellátott matricát ragasszák fel kukáikra. A leveleket a napokban kezdik kiküldeni. Ezt a módszert - a hulladékgyűjtő tartályok azonosítását - már Nyugat-Európa több nagyvárosában, például Bernben, Dortmundban, Drezdában is alkalmazzák. Az egyedi kódot egy speciális programmal beolvasva azonnal látható, hogy a szolgáltató az adott tartályhoz kapcsolódóan milyen szolgáltatást biztosít.

Az új rendszer tesztelésébe bevont kerületeket és a kukásautók járatútvonalait is szakmai alapon választották ki. A címek kijelölésekor az FKF elsődleges szempontja volt, hogy teljes Budapestre reprezentatív legyen a minta, így egyformán szerepelnek kertes- és társasházas övezetben lakó ügyfelek, intézmények és gazdálkodó szervezetek, továbbá pesti és budai kerületek is. A választás végül a XV., a X., és a II. kerületekre esett.

Az FKF számára ma még számos problémát okoz az, hogy a kukák nincsenek egyedi azonosítóval ellátva. Pillanatnyilag csak adatbázisok segítségével nyerhetők ki azok az információk, hogy hol, milyen típusú edényekből mekkora mennyiség van kihelyezve az ügyfelekhez. Az egyedi QR-kódos azonosító bevezetésével a raktárból kikerülő tartályok már az átadás pillanatában az ügyfélhez rendelhetők, mondhatni azok teljes életútja nyomon követhető.

A naprakész információk alapján pontosabban tervezhető a kukásautók útvonala. Az FKF számára így hatékonyabb lehet a járatszervezés, azaz többet tudnak kihozni ugyanabból, ez pedig fontos a pénzügyi források csökkenése miatt.

A kukás edények pontosabb nyilvántartása előnyös lehet azért is, mert a pontos beazonosíthatóság nagyobb tudatosságra és odafigyelésre ösztönzi az ügyfeleket a hulladékok szelektálása terén. Így várhatóan kevesebb hulladékból lesz szemét, több papír, fém és műanyag újrahasznosítása válik lehetővé másodlagos nyersanyagként. Az új, racionálisabb kukásauó-útvonalak pedig kevesebb üzemanyagot és kisebb károsanyag-kibocsátást jelentenek, ami jól illeszkedik a főváros klíma- és környezetvédelmi stratégiájához.

A projekt tesztelésében résztvevő ügyfelek a QR-kódot beolvasva az FKF honlapjának tájékoztató oldalát érik el, ahol – szükség esetén - adategyeztetést, illetve módosítást tudnak kezdeményezni. Sikeres bevezetés esetén az előkészítésben részt vevő ügyfelek a jövőben az elsők között érhetik el az FKF fejlesztés alatt álló, ügyfélközpontú, digitalizált szolgáltatásait.

Emellett a remények szerint a QR-kód bevetésével kiszűrhetők a nemfizető ügyfelek is, ami összességében méltányosabb teherviselést eredményez. Így várhatóan csökken az illegálisan kihelyezett hulladék is. A jogszabály szerint minden ingatlanhasználónak fizetnie kell hulladékszállítási díjat, így az FKF ennek szellemében keresi fel az ügyfeleket és vonja be a szolgáltatásba.

A most egy budai és két pesti kerületet érintő program év végi lezárásakor, annak fogadtatását látva dönt az FKF arról, hogyan tovább. A tapasztalatokat mérlegelve határoznak arról, hogy újból tesztelik a rendszert, továbbfejlesztve azt, vagy a sikeren felbuzdulva mihamarabb bevezetik az egész fővárosban.

Varga Zsolt cikke