Tavaly 175,4 milliárd forintos volt a reklámköltés a magyar médiapiacon, ami szerény 0,6 százalékos növekedés az előző évhez képest - mondta Hivatal Péter, a Magyar Reklámszövetség alelnöke a szervezet sajtótájékoztatóján. Így tavaly első ízben nőtt a reklámtorta a 2008-as válságév óta. A televíziós költések hat, a nyomtatott sajtóé pedig négy százalékkal csökkentek, miközben az internet költések 16 százalékkal emelkedtek, míg a rádiók reklámbevételei ennél is gyorsabban, 29 százalékkal nőttek.
Még mindig a televíziós költések a legnagyobbak, összese reklámköltés 25,9 százalékát itt költötték el a hirdetők. Az internetes média átvette a második helyet 22,2 százalékkal, a harmadik helyen a nyomtatott sajtó 20,3 százalékos részesedése áll.
Az internetes piacon belül a komoly növekedés a mobil reklám piacán volt mérhető. A növekedést az e-kereskedelem és álláshirdetések is hajtották. Az internetes piacon a hazai versenyzők kevésbé növekedne, a nagy növekedés globális szereplőknél csapódik le.
2012 | 2013 | Változás (%) | |
Televízió | 48,72 | 45,6 | -6 |
Nyomtatott sajtó | 37,32 | 35,8 | -4 |
Internet | 33,63 | 39,1 | 16 |
Direkt Marketing | 30,8 | 28,9 | -6 |
Outdoor | 14,27 | 14,36 | 0,6 |
Ambient | 2,49 | 2,48 | -0,5 |
Rádió | 6,81 | 8,83 | 29 |
Mozi | 1,07 | 1,114 | 6 |
Összesen | 144,33 | 175,41 | 0,6 |
Forrás: Magyar Reklámszövetség |
A nyomtatott sajtó bevételei 35,8 milliárd forint volt, ami négy százalékkal csökken. A korábbi évekhez képest a négy százalékos csökkenés már akár biztató is lehet, vannak piaci szereplők, ahol már növekedésről adtak számot. A sajtóban még mindig a napilapok, illetve a női magazinok viszik el a bevételek többségét.
A reklámipar közvetlenül 13 ezer, közvetve 50 ezer embernek ad munkát. Tavaly 8900 reklámspot ment a televíziókban és összességében 36800 darab spot jelent meg összesen a médiában.
A 2012-es reklámköltés 174 milliárd forint volt, ami 2,7 százalékos csökkenés az előző évhez képest. Becslések szerint minden egyes reklámra költött tíz forint 47 forinttal járul hozzá a magyar gazdaság teljesítményéhez, vagyis a reklám a gazdaságot átszövő hajtóerő - legalább is a Magyar Reklámszövetség krédója szerint.