A tavalyi reklámköltés 174 milliárd forint volt, ami 2,7 százalékos csökkenést jelent az előző évhez képest, idén azonban már némi növekedést vár a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) - mondta a szervezet elnöke, Urbán Zsolt egy hétfői sajtótájékoztatón. (Az összeg egyébként magasabb lehet 174 milliárd forintnál, ez csak az MRSZ "látóterében lévő", biztosan mérhető médiumok adaira alapszik). Minden egyes reklámra költött tíz forint 47 forinttal járul hozzá a magyar gazdaság teljesítményéhez, vagyis az említett összeg 820 milliárd forintot képvisel - ismertette az MRSZ megbízásából a PwC álatl készített tanulmány fő megállapítást Hivatal Péter, az MRSZ alelnöke. Sere Péter, a PwC igazgatója pedig úgy világította meg, hogy a reklámköltések egy százalékpontos növekedése 0,029 százalékponttal növeli a GDP-t.
Az említett 820 milliárd forint pedig 3 százalékkal emelte a GDP-t, ami ugyan nem jelentős, de a reklámiparban közvetlenül 13 ezer , közvetve pedig 50 ezer fő dolgozik. A reklám gazdasági hatása tehát összességében jelentős, hiszen befolyásolja az árversenyt, szerepet játszik az infláció csökkenésében, a foglalkoztatás növekedésében, ezen felül a hirdetések társadalmi hatásai is jelentősek - tette hozzá Urbán. Az elmúlt években, vagyis a gazdasági válság idején a cégek részben a marketing költségeiket (benne a reklámra fordított összeget) faragták le, de voltak olyan vállalkozások, amelyek nem éltek ezzel, s az ő piaci részesedésük növekedett is ebben az időszakban - mondta a Napi Gazdaság érdeklődésére Sere.
A reklámra fordított összeg csak könyvviteli szempontból tekinthető költségnek, egyébként pedig befektetés - emelte ki Urbán, aki azt is hozzátette, hogy bármilyen különadó negatív hatással van a reklámiparra, s a piaci bizonytalanság óvatos költésre ösztönzi a reklámozókat, de ha stabilizálódik a gazdaság, azzal párhuzamosan nő a reklámköltés is. Az MRSZ által megrendelt kutatást egyébként a magyar kormány számára is eljuttatták, hiszen a reklámadóról szóló tárgyalások kapcsán ez is szóba került. (A kormány az év első részében reklámadót akart kivetni a médiumokra). Urbán most lapunk kérdésére azt mondta, hogy a reklámadó lekerült a napirendről.