A miskolci Takata-gyár a következő fél évben 200 további alkalmazottat vesz fel a jelenlegi 1400 mellé - közölte lapunkkal Georg Lamerz, a cég európai szóvivője.
A Takata közleményben igyekezett mindenkit megnyugtatni, hogy az anyacég esetleges csődje miatt a regionális leányvállalatok jövője nem kerül veszélybe, azon ugyanis önálló jogi személyek. A hibás légzsákokkal kapcsolatos költségek a japán és az amerikai divíziót érintik, a többieket, így Ázsiát és az EMEA régiót (Európa, Közel-Kelet, Afrika) nem.
Kapcsolódó
Így az európai cégek anyagi helyzete is stabil, nem szorulnak tőkeinjekcióra. A beszállítóknak és a dolgozóknak folyamatosan fizetnek, termékeik továbbra is elérhetők.
A Takata Safety Systems Hungary Kft. egyébként masszív mínusszal zárta a 2015 áprilisától 2016. március végéig tartó pénzügyi évét. Ez ugyanakkor zömmel a kezdeti felfutási időszak befektetéseinek tulajdonítható.
A közel 14 milliárd forint nettó árbevétel - és egymilliárdos céltartalék feloldás - mellé 16,2 milliárd forint anyagjellegű ráfordítás és 2,8 milliárd forint személyi költség társult. Emellett 1,4 milliárd forint értékcsökkenést is elszámoltak, illetve egyéb ráfordításaik 1,9 milliárd forintra rúgtak. Pénzügyeik sem voltak éppen kedvezőek, ugyanis a devizaárfolyam alakulása miatt több mint egymilliárdos veszteséget könyveltek el. Így a pénzügyi évet 7,3 milliárd forintos mínusszal zárták.
A cég tőkehiányát egy több mint 8 milliárd forintos tőkeemeléssel tudta ellensúlyozni, miközben a pénzügyi év zárása előtt két nappal felvettek 20 millió euró (mintegy hatmilliárd forint) hitelt a Takata Europe GmbH-tól. A Takata követelésállománya március végén 4,2 milliárd forint volt, míg a hosszú- és rövidtávú kötelezettségek 35 milliárd forintra rúgtak.
A Takata nemrég csődvédelmet kért Japánban, miután a cég több mint 9 milliárd dolláros (közel 2500 milliárd forint) veszteséget szenvedett el hibás légzsákjai miatt, amelyek az autóipar valaha volt legnagyobb visszahívási hullámát eredményezték.
Vélhetően meghiúsult az ügylet
Még tavaly röppent fel a hír, hogy az autós biztonsági rendszerek gyártásában világelső svéd-amerikai Autoliv is érdeklődik a Takata felvásárlása iránt. A szakemberek ugyanakkor azért jósoltak kevesebb esélyt a svédeknek, a másik vevőjelölt Key Safety Systems- szel (KSS) szemben, mert a trösztellenes szabályok miatt a versenyhatóságok jóváhagyását nehéz lett volna megszerezniük és a procedúra időigényessége is ellenük szólt.Idén januárban került nyilvánosságra, hogy az Autoliv a felvásárlást megelőző ajánlattételhez szükséges adatokat kért ki a Takatától, amelyeket a japán vállalat nem volt hajlandó kiadni. Emiatt az iparágban azt latolgatták, hogy, a Takata a teljes felvásárlási folyamatot szeretné elnyújtani, de spekulációk szóltak amellett is, hogy esetleg másik leendő vevőjének akart kedvezni.Jelenleg már inkább annak nagy a valószínűsége, hogy részben vagy egészben az amerikai KSS veszi meg a céget. E légzsákgyártó a kínai Ningbo Joyson Electronic tulajdonában áll, s a világpiac 4 százaléka köthető a nevéhez.Vele szemben az Autoliv a globális légzsákpiac 40 százalékát uralja, s egyebek mellett Magyarországon, Sopronkövesden is működtet üzemet. Így a magyar Takata-gyár szempontjából valószínűleg előnyösebb lehetett volna, ha a vezető beszállítócég a befutó, ám a legutóbbi svéd nyelven megjelent sajtóhír szerint már nincs napirenden a deal, a cikkben inkább azt latolgatják, mennyire lehet előnyös az Autoliv számára az, ha az egyik legnagyobb riválisa csődbe megy.
DeGiro
A hihetetlenül alacsony tarifák és az elégedett ügyfelek véleményei révén a DEGIRO a leggyorsabban növekvő bróker Európában. Regisztráljon, és fektessen be a DEGIRO biztonsági struktúráján keresztül.