Ha a következő napokban 280 forint környékéig emelkedik a dollár árfolyama, akkor a 11 milliárd forintba is kerülhet a Forma-1 jogdíja, ami közel 1,3 milliárdos növekedés lenne az előző évhez képest.
Ez ráadásul korántsem a végső összeg, amivel az állam a hazai F1-es futamot is rendező Hungaroring Sport Zrt-t (HS) támogatja. A vállalat a költségvetési törvényben rögzítettek alapján több mint 14 milliárd forintot kap működéséhez a büdzséből.
A portál szerint a mogyoródi futam nagyjából 2008-ig volt kifejezetten jó biznisz az országnak, a válság kirobbanása előtt ugyanis jóval több adóbevételt hozott, mint amennyivel a költségvetést megterhelte.
Akkor úgy állapodtak meg az F1 jogairól még egy személyben döntő Bernie Ecclestone-nal, hogy a díj évi 10 százalékkal nő. 10 évvel korábban ezt még elfedte az erősödő forint, de a válság után az addig jellemzően 2,5-3 milliárdos jogdíj hirtelen elkezdett évi nagyjából 1 milliárd forinttal emelkedni.
Valószínűleg 2012-ben vagy 2013-ban fordulhatott át a Forma-1 költségvetési egyenlege, 2015-ben pedig már milliárdos rés volt az F1-hez köthető közvetlen állami bevételek és kiadások között.
A budapesti szállodások például hosszú évek óta panaszkodnak, hogy a Forma-1-nek már nincs olyan jótékony hatása a turizmusra, mint az évezred elején. Tavaly ráadásul értehetlen módon a futam összecsúszott a vizes világbajnoksággal.
A G7 szerint ugyanakkor mindent összevetve az F1 társadalmi megítélése van annyira kedvező, hogy pozitív legyen az egyenleg.
Tény ugyanakkor, hogy már a mogyoródi pálya felújítását sem lehet megúszni, amellyel kapcsolatban tavaly Szijjártó Péter egy 35 milliárdos tételt emlegetett.
A kép forrása: AFP/Christof Stache.