Elsőre furcsának tűnik, de a szó szoros értelmében nincs már olyan szabad falfelület a nagy plázákban, bevásárlóközpontokban vagy a szupermarketek mellett, ahol újabb csomagautomatát lehetne elhelyezni - magyarázza Bengyel Ádám, a Foxpost Zrt. vezérigazgatója.
Mivel a plázákban az egyik fontos alapelv, hogy a közös terek szellősek legyenek, arra nincs mód, hogy külön falakat emeljenek a csomagautomaták számára. A mélygarázsok mérete és a parkolóhelyek száma a bevásárlótér alapterületéhez igazodik, így abból sem lehet lecsippenteni, nem beszélve a megszüntetett parkolók után elmaradt haszonról és az esetleges balesetveszélyről. Az pedig, hogy a Foxpost üzlethelyiséget béreljen az automaták számára, nem lenne kifizetődő.
Nemcsak plázákra, hanem a szupermarketek melletti területekre is igaz: fizikailag elfogytak a felületek.
Így a terjeszkedés egyetlen útja a kültéri automaták telepítése, ahol teljesen más kihívásokkal kell szembenézni, mint a beltérieknél: a hőingadozás, a környezeti viszontagságok, a páratartalom változásai miatt eltérő technológiát kell alkalmazni. Mivel az a cég, amely a beltéri automatáinkat szállítja, nem tudott kültéri megoldást ajánlani, más szolgáltatót kellett keresnünk - tette hozzá a Foxpost vezetője.
Bár ebből az ügyfelek semmit sem érzékelnek, komoly informatikai kihívás volt összehangolni a két rendszert. Olyan ez, mintha teljesen kompatibilissá kellene tenni Windows- és Mac-rendszerű gépeket. Ilyen megoldás a világon még az észt postán működik, ott három különböző rendszert hangolnak össze - mondta Bengyel Ádám.
A kültéri automaták 24 órában elérhetők már. Ha a mostani fejlesztési folyamat befejeződik 2021-re, akkor a jelenlegi 119 automatás hálózat 195 darabosra nő. Eredetileg idén év végére szerették volna végezni a telepítésekkel, de a koronavírus-járvány felülírta a számításaikat. Jelenleg már 14 kültéri automata működik, ezeket júliusban kezdték el telepíteni. A fizikai korlátok megszűnésével pedig hatalmas, 121 rekeszes gépeket tudtak vásárolni.
Rendszerükbe több mint 270 ezer magánszemély és közel 8 ezer üzleti partner regisztrált.
A Foxpost mostanában olyan helyszíneket tesztel, mint például a Kassák Residence a XIII. kerületben, közel a Váci úthoz, de a IX. kerületi Haller Gardennél is lesz automata. A helyválasztásnál nem elsősorban a lakósűrűség, hanem a vásárlóerő-paritás a fontos a számukra.
Most azt kell figyelni, hogy a koronavírus hatására tartósan megnő-e az otthoni munka aránya - mondta Bengyel. Ez a Foxpost számára azt jelenti, hogy nem az irodák, hanem a nagy lakóparkok felé kell majd nyitnia a cégnek és ott telepíteni automatákat.
- sorolta a cégvezető.
A cég már működő és hamarosan üzembe helyezett kültéri automatái:
- Aldi - Budapest (1171 Budapest, Pesti út 237/P)
- Aldi - Vác (2600 Vác, Gödöllői út 2.)
- Budapest 12. kerület (1126 Budapest, Böszörményi út 23-25.)
- Erkel Üzlehtáz (2112 Veresegyház, Erkel Ferenc u. 1.)
- Haller Gardens (1095 Budapest, Soroksári 34.)
- Hegyvidék Pláza (1124 Budapest, Apor Vilmos tér 11.)
- Kassák Residence (1134 Bp. Klapka u. 4.)
- Ligetváros (1071 Bp. Dembinszky u. 12.)
- OMV - Fehérvári út (1116 Budapest, Fehérvári út 166.)
- OMV - Haraszti út (1239 Budapest, Haraszti út 32a.)
- OMV - Róbert Károly krt. (1134 Budapest, Róbert Károly körút 64-66.)
- OMV - Szlovák út (1162 Budapest, Szlovák út sarok)
- OMV - Üllői út (1101 Budapest, Üllői út 110.)
- Penny - Budapest (1118 Budapest, Rétköz u. 1.)
- Penny - Budapest (1152 Budapest, Régi Fóti út 66-68.)
- Penny - Érd (2030 Érd, Bajcsy Zsilinszky út 133-135.)
- Penny - Kaposvár (7400 Kaposvár, Hunyadi János u. 36.)
- Penny - Monor (2200 Monor, Ady Endre u. 7.)
- Rózsadomb Center (1025 Bp. Törökvész út 87-91.)
- Spar - Nagykőrös (2750 Nagykőrös, Ceglédi út 14.)
- Spar - Szentendre (2000 Szentendre, Dunakanyar krt. 2.)
- Spar - Szigethalom (2315 Szigethalom, Mű út 15-21.)
- Spar - Tata (2890 Tata, Május 1. út 33.)
- Széphalom Bevásárlóközpont (1028 Budapest, Hidegkúti út 167.)
- Tesco - Budapest (1124 Bp. Pagony u. 27-29.)
- Tesco - Debrecen (4031 Debrecen, Kishegyesi út 1-11.)
- Tesco - Hatvan (3000 Hatvan, Bibó István u. 1.)
- Tesco - Mohács (7700 Mohács, Pécsi út 61.)
- Tesco - Oroszlány (2840 Oroszlány, Környei út 3-5.)
- Tesco - Sopron (9400 Sopron, Ipar krt. 30.)
- Tesco - Százhalombatta (2240 Százhalombatta, Damjanich u. 29.)
- Tesco - Székesfehérvár (8000 Székesfehérvár, Aszalvölgyi út 1.)
- Tesco - Szombathely (9700 Szombathely, Gazdag Erzsi u. 10.)
Az automaták részletes listája a Foxpost oldalán található.
Nincsenek új futárcégek
A pandémia komoly hatással volt a csomagszállításra, nemcsak az automatás, de az élőerős és csomagpontos változatra is. Jelenleg nem nagyon látszik, hogy új szereplő jelenik meg a magyar piacon, sőt Bengyel inkább konszolidációra, nagyobb felvásárlásokra számít.
Magyarországon jelenleg több mint 170 futárcég működik, ám ezek többsége egy-két autóval dolgozó alvállalkozó, amelyek nagy cégekkel állnak szerződésben. Ezek száma a következő években emelkedhet is. Új nagy cég megjelenése nem várható, hiszen az összes nagy nemzetközi szereplő versenyben van Magyarországon.
A csomagautomata-piac egyelőre nem túl összetett. A Foxpostnak jelenleg van 121 automatája, amely 2021-re közel 200-ra nő. Az állami szereplőnek van 50, egy másik cégnek pedig 15 automatája.
Az egyik nagy online kereskedelmi cég is próbálkozik csomagautomata-lerakással, de ők nem közvetlen versenytársai a Foxpostnak, hiszen csak a saját termékeiket juttatják majd el a vásárlókhoz.
Az ugyanakkor biztos, hogy bármilyen cég, bármennyi automatát is helyez el, már nem lehet olyan hálózata, mint nekünk
- véli Bengyel Ádám.
Innentől kezdve indulhat a harc a legjobb helyekért, de a Foxpostot kimozdítani nem lesz egyszerű. Aki ma beltéren jó helyet keres egy automatának, az nem fog sikerrel járni.
A cég ráadásul egészen más megközelítéssel dolgozik, mint a legtöbb versenytársa. A futárcégek jellemzően alvállalkozókkal dolgoztatnak, a márkát, a szervezést és az informatikai hátteret adják. A vezetőség gyakran nem is Magyarországon működik. Bengyel Ádám szerint azonban egy csomagautomata-üzlet nem működtethető így. Egy külsős futár nem nyúlhatna hozzá például a gépekhez, ha újraindítás szükséges, ezzel szemben a saját embereik alapvető szerelési feladatokat is el tudnak látni.
Érkezik az első elektromos autó
A cég tesztjelleggel vásárolt egy elektromos MAN eTGE teherautót, miután elérték a csomagonkénti 0,2 kilogrammos szén-dioxid-kibocsátást és ennek csökkentése hagyományos hajtású autókkal már nem megy.
Ez nagy kihívás, hiszen nálunk egy autó 300-600 kilométert megy egy nap és elvisz ezer csomagot. Egy ilyen elektromos teherautó pedig 90-100 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel. Éppen ezért csak Budapesten tudjuk használni és azt is meg kell szervezni, hogy a kirakodás közben tölteni lehessen. Ha ez sikerül, akkor hosszú távon működhet a koncepció, ha viszont nem, akkor marad a hagyományos hajtás - tette hozzá a szakember.
A Foxpost az első logisztikai cég, amely ekkora autóval próbálkozik. A MAN első szervizpontja, ahol az elektromos járművekkel foglalkoznak majd, októberben nyílik Fóton.
A cikk megjelenését a Foxpost Zrt. támogatta.