A vizsgált időszak első évében (2016) 11 054 ilyen profilú vállalkozás összesen több mint 1467 milliárd forint árbevételt ért el. 2017-ben már csak 10 608 vállalkozás maradt talpon, melyek összárbevétele drasztikusan lecsökkent 1369 milliárd forintra. Az idén sem állt meg a cégek számának zsugorodása, jelenleg 10 152 közúti árufuvarozó vállalkozás kamionjai járjak a hazai és külföldi utakat - írja közleményében az Opten Hantos Zoltán projektmenedzserére hivatkozva.
A piac tisztulását jelzi ugyanakkor, hogy a felszámolási és végrehajtási eljárások száma évről-évre csökken, hasonlóan a kényszertörlések számához. A szektor cégfluktuációs indexe (CFI), amely az adott időszak alatt törölt és alapított cégek számát viszonyítja az időszak elején rendben működőkéhez, az országos átlagnál, amely 11-12 százalék, némileg magasabb, bár csökkenő tendenciát mutat - jegyzik meg a közleményben. (Könnyen kidőlnek a magyar vállalkozások - ezt a cikket olvasta?)
A közúti árufuvarozás felemás teljesítményét, az elmúlt években, a nyugat-európai uniós tagállamok új, piacvédő szabályozásai befolyásoltak, amely az olcsóbb munkabérekre alapozott versenystratégia kifulladását eredményezték.
A szektor jövőjét alapvetően határozza meg a 2017 májusában beterjesztett Európai mobilitási csomag, amelynek több rendelkezésével nem értettek egyet a fuvarozók és érdekképviseleteik. Elsősorban a kiküldetéssel kapcsolatos rendelkezések, a kabinban töltött pihenőidő kérdése és a megnövekedett adminisztráció kapcsán merültek fel érdekellentétek. Az Európa Parlament július 4-i ülésén nem szavazta meg a közlekedési és idegenforgalmi szakbizottság (TRAN) kompromisszumos módosító javaslatát, amely tekintettel lett volna a közép-európai államok fuvarozással foglakozó cégeire, és azt visszautalta a szakbizottság elé. Amennyiben nem alakul ki elfogadható kompromisszumos megoldás, a piaci szereplők romló versenykörülményekkel és a szolgáltatások drágulásával számolnak - zárja elemzését a céginformációs szolgáltató.
A kép forrása: Shutterstock.