A Napi Gazdaság pénteki számának cikke
A turisták száma alapján ma a Sziget Fesztivál Magyarország legnagyobb turisztikai attrakciója − mondta lapunknak kutatásokra hivatkozva Gerendai Károly, a Sziget Kft. ügyvezető igazgatója. A rendezvényre érkező külföldiek hosszabb ideig tartózkodnak Magyarországon, mint azok, akik más turisztikai célból jönnek: az "átlagos" külföldi turista egy-két napot tölt Magyarországon, míg a Szigetre érkezők átlag 7,9 napot, vagyis a rendezvény idejénél többet.
Ennek praktikus okai is vannak, a turisták egy része ugyanis a repülőjáratok telítettsége miatt kénytelen korábban megérkezni. Az eljutás költsége egyébként esetenként kedvezőtlen, sokan arra panaszkodnak, hogy a 200 eurós Sziget-jegy mellé − a rendezvény idejéhez közeledve − 500 euróért tudnak repülőjegyet venni. Gerendaiék épp ezért is gondolkodnak azon, hogy valamelyik charterjáratokat üzemeltető céggel megállapodást kötnének, amire fix áron − vagyis nem a telítettség függvényében − lehetne jegyet vásárolni. Idén ezt azért nem tudták megvalósítani, mert az olimpia miatt a chartertársaságoknak nem volt szabad kapacitásuk.
Az évek során jelentősen nőtt a külföldiek részaránya − tette hozzá Gerendai −, ma már a Szigetre bérletet vásárlók 85 százaléka érkezik a határon túlról, hozzájuk társul a napijeggyel rendelkezők 25 százaléka. A legtöbben Hollandiából jönnek, őket a franciák, az olaszok, a németek és az angolok követik, de szép számmal érkeznek vendégek a skandináv országokból, Svájcból és Ausztriából is. Egy kutatás szerint a Szigetre érkezők 98 százaléka nyilatkozott úgy, hogy mást is megnéz Magyarországon; elsősorban Budapesten vendégeskednek, de 37 százalékuk a fővároson kívül is szétnéz. Gerendai úgy tudja, hogy a Szigetre kétszer annyi külföldi érkezik, mint a Forma−1-re, a szállodásoktól kapott információja szerint a hotelok foglaltsága nagyobb, mint a futam alatt.
Ma már ráadásul nemcsak az olcsóbb szálláshelyek iránt mutatkozik jelentős kereslet, hanem a három-négy csillagos szállodák iránt is, hiszen külföldről főleg a felső középosztályból érkeznek a Szigetre. Az ötcsillagos szállodák forgalmának fellendítéséhez pedig maga a Sziget Kft. is hozzájárul azáltal, hogy fellépőit ezekben szállásolja el, de a fesztivál látogatói közül is többen a luxusszállodákban foglalnak helyet. Gerendai információi szerint a fesztiválvendégek egy főre eső költése is magasabb, mint a "klasszikus" külföldi turistáké.