A magyar háztartások jelentős része rendelkezik TV-előfizetéssel, és az ágazati szereplők egy része versenyproblémákat, illetve a piac rendellenes működését jelezte a versenyhatóság felé, amely 2020 nyarán az egész szektort érintő, átfogó vizsgálatot indított. A hatóság részletesen elemezte a lakosság elvárásait, a műsorterjesztők közötti verseny erősségét és költségeik alakulását, hogy olyan javaslatokat fogalmazhasson meg, amelyekkel a piaci verseny tovább élénkíthető a fogyasztók javára – írja közleményében a Gazdasági Versenyhivatal.
A GVH szerint különös jelentőséget adott a vizsgálatnak a koronavírus-járvány, hiszen a szabadidős programlehetőségek beszűkülése fókuszba helyezte a televíziózást. A versenyhatóság ezért a fogyasztók igényeit is felmérte, valamint a szolgáltatók ajánlatait, üzleti modelljeit is átnézte.
Az elemzésük alapján a magyar fogyasztók elsősorban az árak és a szolgáltatás minősége alapján választanak az ajánlatok közül, valamint fontos szempont a gyors ügyintézés és hibaelhárítás. Igényeiket legjobban a nagy méretű műsorterjesztők tudják kielégíteni, amelyekkel alapvetően elégedettek is.
A televízióadást a médiaszolgáltatók állítják össze, majd azt a műsorterjesztők műsordíj ellenében szerzik be tőlük, hogy eljuttassák a nézőkhöz. A GVH árelemzése alapján kimutatható volt, hogy minél nagyobb előfizetői bázissal rendelkezik egy műsorterjesztő, annál kedvezményesebb feltételekkel juthat beszerzési oldalon a televíziós csatornákhoz. Ez fogyasztói előnyöket is hordoz, hiszen az alacsonyabb beszerzési árak jellemzően megjelennek kedvezőbb előfizetési díjaikban is - írják a közleményben.
Viszont sok kisebb szolgáltató is van Magyarországon: hogy ezek kedvezőbb díjakért szerezhessék be a nézőknek sugárzott televíziós csatornákat, a versenyhatóság szerint célszerű lehet közös fellépésük (a versenyjogi szabályok betartásával). Külföldi példák és a GVH elemzése is alátámasztja, hogy egy minél szélesebb körű közös beszerzési stratégia kialakításával a kis méretű műsorterjesztők is kedvezőbb feltételekkel és alacsonyabb árakon szerződhetnek a médiaszolgáltatókkal, emellett a fogyasztók számára is egységes minőséget biztosíthatnak.
A műsorterjesztők közötti verseny szempontjából fontos, hogy a fogyasztók kedvezőbb ajánlat esetén könnyedén tudjanak szolgáltatót váltani. A vizsgálat alapján azonban a hazai lakosság kifejezetten nehezen vált TV-szolgáltatót. Ennek orvoslására a Versenyhivatal a folyamat további könnyítését javasolja annak érdekében, hogy az előfizetők ne tekintsenek erre idő- és energiaigényes lépésként, így könnyebben rászánják magukat - írják a közleményben.
A Gazdasági Versenyhivatal részletes szakmai javaslatait is tartalmazó jelentését feltöltötte a honlapjára.