A Napi Gazdaság pénteki számának cikke
A nemrég közölt élelmiszer-kereskedelmi ranglista vezető szereplői 2011-ről 2012-re saját és mérleg szerinti bevallásaik szerint bruttó 171,2 milliárd forinttal növelték forgalmukat. A Nielsen által rendszeresen közölt lista cégeinek növekedése most erős szórást mutat, van, ahol szignifikáns a növekedés, de olyan is, ahol megmagyarázhatatlanul visszaesett a forgalom. A lista jellemzően trendet mutat, az adatok szerint arra ugyanakkor nem alkalmas, hogy valódi képet adjon. A KSH szerint az élelmiszerek és élelmiszer jellegű vegyes termékek piacán 2011-hez képest 227,7 milliárd forint többlet keletkezett tavaly folyó áron (ez volumenben a viszonylag erős infláció miatt 0,9 százalékos visszaesést jelent), amiből a vezető cégek egyesek szerint 171,2 milliárd forintot fogtak.
Mindezt meg lehetne magyarázni a nemzetközi láncok piaci térnyerésével, 2012-ben azonban nem csökkent az élelmiszerüzletek száma (sőt a KSH adatai szerint nagyjából 200-zal nőtt is), tehát a tortából aligha szakítottak ki nagyobb szeletet a kisebbek rovására. A Nielsen topjainak forgalma 3607 milliárd forint (ami a 2012-es élelmiszer és élelmiszer jellegű vegyes termékek KSH által mért összforgalmának 97 százaléka). A 171 milliárd forint folyó áras növekedés meghaladja a tavalyi inflációt. Mindent összevetve azonban a számok nincsenek összhangban egymással, hiszen a közel egyszázalékos volumencsökkenés után az adatok sokkal inkább stagnálást, alig észrevehető felfelé mozdulást sejtetnek. Mindez arra utal, hogy a cégek továbbra is "játszanak" bruttó forgalmukkal.
A listát torzíthatja, hogy egy cégcsoport, a Match, Profi és Cora áruházakat működtető Delhaize kivonult a piacról, a Cora bevétele egyáltalán nem látszik az új listában, a Match és a Profi eredményeiben pedig megjelenik, hogy "csökkentett üzemmódban" működtek. A vezető cégek stagnálása érthető, piaci elemzők szerint a nagy láncok jóval több marketingforrással képesek tartani a bevételi szintet, a nagy kérdés, hogy mit csinálnak a kicsik. Ők jellemzően veszteséget veszteségre halmoznak, ez azonban nemigen látszik a KSH üzletszámadataiból. A nagy üzletbezárási hullámot 2009-ben regisztrálták, a kiskereskedelmi forgalom visszaesésének kellős közepén, a 2007−2010-es időszakban több mint tízezer üzlet szűnt meg. A piac most sem kínál jobb környezetet, az üzletek száma mégsem változik − elemzők szerint ez a feketézéssel magyarázható. Az újabb bezárási hullám azonban a küszöbön van. A Napi Gazdaság információi szerint a kis boltosok félnek az online pénztárgépektől, sokan lélegeztek fel, amikor a minisztérium szeptemberre tolta a rendszerbekötés időpontját. A bekötést követően nem lehet játszani a forgalmi adatokkal és adófizetéssel, így sokan kihullanak a piacról − erről azonban senki sem akart előzetes becslésekbe bocsátkozni.
2011 | 2012 | |
Tesco | 705,2 | 709,0 |
CBA | 565,0 | 578,5 |
Coop | 510,0 | 530,0 |
Spar | 389,6 | 421,2 |
Real | 367,0 | 370,0 |
Lidl | 234,6 | 291,0 |
Auchan | 230,0 | 258,0 |
Penny | 168,7 | 187,8 |
Aldi | 69,0 | 85,0 |
dm | 66,8 | 66,0 |
Rossmann | 41,9 | 43,6 |
Match | 41,3 | 32,6 |
Profi | 28,0 | 25,7 |
Forrás: Nielsen |