A Napi Gazdaság pénteki számának cikke

A nemrég közölt élelmiszer-kereskedelmi ranglista vezető szereplői 2011-ről 2012-re saját és mérleg szerinti bevallásaik szerint bruttó 171,2 milliárd forinttal növelték forgalmukat. A Nielsen által rendszeresen közölt lista cégeinek növekedése most erős szórást mutat, van, ahol szignifikáns a növekedés, de olyan is, ahol megmagyarázhatatlanul visszaesett a forgalom. A lista jellemzően trendet mutat, az adatok szerint arra ugyanakkor nem alkalmas, hogy valódi képet adjon. A KSH szerint az élelmiszerek és élelmiszer jellegű vegyes termékek piacán 2011-hez képest 227,7 milliárd forint többlet keletkezett tavaly folyó áron (ez volumenben a viszonylag erős infláció miatt 0,9 százalékos visszaesést jelent), amiből a vezető cégek egyesek szerint 171,2 milliárd forintot fogtak.

Mindezt meg lehetne magyarázni a nemzetközi láncok piaci térnyerésével, 2012-ben azonban nem csökkent az élelmiszerüzletek száma (sőt a KSH adatai szerint nagyjából 200-zal nőtt is), tehát a tortából aligha szakítottak ki nagyobb szeletet a kisebbek rovására. A Nielsen topjainak forgalma 3607 milliárd forint (ami a 2012-es élelmiszer és élelmiszer jellegű vegyes termékek KSH által mért összforgalmának 97 százaléka). A 171 milliárd forint folyó áras növekedés meghaladja a tavalyi inflációt. Mindent összevetve azonban a számok nincsenek összhangban egymással, hiszen a közel egyszázalékos volumencsökkenés után az adatok sokkal inkább stagnálást, alig észrevehető felfelé mozdulást sejtetnek. Mindez arra utal, hogy a cégek továbbra is "játszanak" bruttó forgalmukkal.

A listát torzíthatja, hogy egy cégcsoport, a Match, Profi és Cora áruházakat működtető Delhaize kivonult a piacról, a Cora bevétele egyáltalán nem látszik az új listában, a Match és a Profi eredményeiben pedig megjelenik, hogy "csökkentett üzemmódban" működtek. A vezető cégek stagnálása érthető, piaci elemzők szerint a nagy láncok jóval több marketingforrással képesek tartani a bevételi szintet, a nagy kérdés, hogy mit csinálnak a kicsik. Ők jellemzően veszteséget veszteségre halmoznak, ez azonban nemigen látszik a KSH üzletszámadataiból. A nagy üzletbezárási hullámot 2009-ben regisztrálták, a kiskereskedelmi forgalom visszaesésének kellős közepén, a 2007−2010-es időszakban több mint tízezer üzlet szűnt meg. A piac most sem kínál jobb környezetet, az üzletek száma mégsem változik − elemzők szerint ez a feketézéssel magyarázható. Az újabb bezárási hullám azonban a küszöbön van. A Napi Gazdaság információi szerint a kis boltosok félnek az online pénztárgépektől, sokan lélegeztek fel, amikor a minisztérium szeptemberre tolta a rendszerbekötés időpontját. A bekötést követően nem lehet játszani a forgalmi adatokkal és adófizetéssel, így sokan kihullanak a piacról − erről azonban senki sem akart előzetes becslésekbe bocsátkozni.

Bruttó árbevétel (milliárd forint)
20112012
Tesco705,2709,0
CBA565,0578,5
Coop510,0530,0
Spar389,6421,2
Real367,0370,0
Lidl234,6291,0
Auchan230,0258,0
Penny168,7187,8
Aldi69,085,0
dm66,866,0
Rossmann41,943,6
Match41,332,6
Profi28,025,7
Forrás: Nielsen