A napokban zárult Sziget fesztivál mérlege önmagában nem túl fényes, az idei rendezvény 100−200 millió forint veszteséggel zárhatott − mondta lapunknak Gerendai Károly, a Sziget Kulturális Menedzser Iroda Kft. ügyvezető igazgatója. Az adat egy gyors mérleg "eredménye", ma még az sem tudható, hogy a végső számok az alacsonyabb vagy a magasabb számhoz lesznek-e közelebb, hiszen több kisebb részlet egyelőre nem ismert, azt sem lehet tudni pontosan, hogy például mennyibe került a hajójegy vagy mennyi lesz a vendéglátás jutaléka. A fesztivál látogatóinak száma azonban elmaradt a várttól, a tavalyinál 17 ezerrel kevesebben, összesen 362 ezren látogattak ki a Szigetre, Gerendai mégis elégedett a rendezvénnyel.
A látogatók között a korábbiaknál kevesebb volt a magyar, de kevesebb bérletet vásároltak a külföldiek is, nőtt azonban körükben a napijegyek száma (a külföldi vendégek száma nagyjából megegyezett a tavalyival). Az összes vendég számának csökkenése a programmal is összefüggött, az ugyanis idén nem lett olyan erős, mint amilyennek a szervezők szerették volna − ez főleg a napijegyek eladásában vált érezhetővé. A jegyek értékesítéséből származó összeg a teljes bevétel átlagosan 75 százalékát teszi ki, a végső mérlegnél a jegybevétel a kisebb jegyáremelésnek, valamint az áfacsökkentésnek köszönhetően növekedhet. (A nyári szabadtéri zenei fesztiválokra kirótt 27 százalékos áfát 18 százalékra csökkentették tavaly, ami körülbelül 200 millió forintos pluszt jelenthet a Sziget szervezőiroda rendezvényeinél, ennek körülbelül a fele a Sziget költségvetésében realizálódhat.)
A Sziget második legjelentősebb bevételi forrása a szponzoroktól származik, ők körülbelül 15 százalékkal járulnak hozzá a büdzséhez, azaz úgy néz ki, hogy ez a forrás idén kicsivel szűkebb lesz a tavalyinál. A finanszírozás harmadik lába pedig a vendéglátói bevételek, ezek 8-10 százalékot képviselnek a teljes kasszában. Kiadási oldalon meghatározó részt jelent a fellépők díja, e soron eredetileg a tavalyinál 250 millió forinttal több, 3,3 milliárd forint szerepelt. A Sziget szervezői idén a költségvetés tíz százalékának megfelelő, 300 millió forint értékű, főként a látványvilág fejlesztését célzó beruházást hajtottak végre, ezek azonban leginkább jövőre éreztetik hatásukat a látogatottságban. A nemzetközi színtéren a verseny azon múlik, hogy ki tudja megkülönböztetni magát − tette hozzá Gerendai.
Eredményes a Volt és a Balaton Sound
A Sziget idei szerényebb teljesítménye nem veszélyezteti a cég működését az ügyvezető igazgató szerint, egyéb rendezvényei − a Volt és a Balaton Sound − idén üzletileg is elég jól teljesítettek, bár a pontos mérleg ezek esetében is most készül. A Volt fesztiválon a 2011-es 102 ezres látogatórekordot is sikerült megdönteni 110 ezer fővel, itt a növekedés főleg a napijegyet váltóknak köszönhető, a bérletvásárlók száma nagyjából megegyezett a 2011-essel. A három nagy zenei fesztivál közül a Volton a legkisebb a külföldiek aránya, mintegy 10 százalék, többségük a szomszédos országokból érkezik. Az idei Volt fesztivál 800 millió forint költségvetése is rekordnak számít, és bár pontos mérleg még nem készült, a szervezők arra számítanak, hogy nyereséges volt a rendezvény. A Balaton Sound látogatóinak száma meghaladta a Voltét, miután a rendezvény idén a Yourope szakmai szervezet legjobb európai fesztivál díját nyerte el a közepes kategóriában. A Balaton Sound idei költségvetése 1-1,1 milliárd forint volt.