A vizsgálatokra azért volt szükség, mert az előírásnak nem megfelelő termékek ugyanis baleset esetén nem védik megfelelően a gyerekeket, ezért az ilyen termékek forgalmazása tilos. 120 üzletben történt ellenőrzés (51 áruházlánchoz, üzletlánchoz tartozott, 68 egyéb kiskereskedelmi egység, 1 pedig nagykereskedés volt.) Az üzletek 24 százalékában találtak kifogásolható termékeket a szakemberek. A vizsgálat során 1208 gyermekülést ellenőriztek, ezek közül 154 volt kifogásolható.

A vonatkozó előírás szerint a biztonsági gyermekülést olyan magyar nyelvű útmutatóval kell ellátni, amely részletesen, lépésről-lépésre mutatja be szöveggel, rajzokkal vagy ábrákkal, hogy hogyan kell az ülést biztonságosan beszerelni - a kifogásolt termékek esetében ez a tájékoztató sokszor nem volt megfelelő.

A legtöbb kifogás a menetiránynak háttal rögzíthető üléseknél merült fel. Az ilyen üléseken figyelmeztető címkét kell elhelyezni arról, hogy légzsákkal felszerelt első ülésre nem lehet az ülést tenni- a kifogásolt termékek esetében ez hiányzott.

A Nemzeti Közlekedési hatóság szakemberei az árusított, forgalmazott gyermekbiztonsági rendszerek (gyermekülések) jóváhagyási jellel való ellátottságát, illetve a jóváhagyási jel megfelelőségét vizsgálták. Országos szinten 149 elárusítóhelyen összesen 1173 gyermekülést ellenőriztek, ebből 35 esetben tapasztaltak szabálytalanságot. Megnyugtató, hogy a folyamatos hatósági ellenőrzéseknek köszönhetően egyetlen engedély nélküli vagy feltűnően rossz minőségű, feladatát ellátni képtelen, ezért veszélyes gyermekülést sem találtak az ellenőrök az akció során.

Az autók műszaki állapotát is ellenőrizték

Az országos akció során az 5616 megállított és megvizsgált jármű közül 1068 esetben szóbeli figyelmeztetéssel éltek az ellenőrök, 729-ről állapították meg, hogy műszaki állapota nem megfelelő. A Személygépkocsis műszaki biztonság hete elnevezésű akció során összesen 141 autóst kellett szankcionálni.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság szakembereinek összegzése szerint a legjellemzőbb hiba az alacsony fékfolyadék-forráspont volt (a fékfolyadék-tartályban a folyadékszintet, illetve a fékfolyadék minőségét egy speciális berendezéssel ellenőrizték), az országosan feltárt 1280 hibából 306 esetben fordult ez elő. A világító és jelzőberendezés nem megfelelő működését 297 esetben regisztrálták az ellenőrök, míg a 116 esetben kopott gumiabroncsok akadtak fenn az ellenőrzéseken.

A közutakon egyedül Somogy megyében tapasztaltak rendkívüli eseményt, amikor a szakemberek egy a személygépkocsi egyedi azonosító jelének meghamisítását leplezték le: mivel az alvázszámot szabad szemmel is jól látható módon áthegesztették, ezért a járművet átadták a rendőrségnek.