Lehetséges, hogy a svéd Gripeneket a vártnál hamarabb megveszi Magyarország, bár addig még igen sok tárgyalás van hátra. Az eredeti megállapodásban rögzített feltételek mellett ugyanis a magyar fél új bérlési-beszerzési elképzelések alapján kezd puhatolózó tárgyalásokat egy hét múlva – értesült lapunk. Ez az ellentételezés módosulását is magával hozhatja. Hosszabb távon várhatóan 32–36 Gripen őrzi majd a magyar légteret, 2012-ig azonban az eddig tervezettnél valamivel több MiG–29-es maradhat rendszerben.
Ha Magyarország úgy akarja, akár már a tízéves bérleti idő lejárta előtt megveheti a Gripeneket – mondta a NAPI Gazdaság kérdésére válaszolva Hollósi Nándor tábornok, a honvédelmi miniszter főtanácsadója. A szerződés szerint a bérleti időszak lejártát követően maradványértéken lehetne hozzájutni a gépekhez. A 14 vadászgépre szóló bérleti szerződés esetleges változtatásairól szeptember 3-án – a Gripen-programot felügyelő úgynevezett közös irányító bizottság ülésén – kezdeményez majd beszélgetést a tábornok. Amennyiben a magyar igények pozitív visszajelzésre találnak, akkor indulhatnak a megbeszélések, majd az ottani eredmények alapján a nemzetbiztonsági kabinet dönt arról, hogy tárgyalásokat kezdeményez-e az eredeti bérleti megállapodás kereteinek kitágításáról – fogalmazott Hollósi, ám figyelmeztetett, hogy a folyamat bárhol elakadhat. Így tehát még meglehetősen bizonytalan, hogy az új konstrukció szerint valósul-e meg a Gripen-bérlés, vagy hogy előbb vált-e át a bérlés vásárlási részletfizetéssé.
Hollósi kijelentette: a módosítás oka, hogy olyan Gripenek birtokába kell jutni, amelyek megfelelnek a már ma is meglévő és a jövőben még szigorúbbá váló követelményeknek. Az egyik változat szerint az eredetileg bérbe vett, első szériából való (úgynevezett Batch 1-es) gépek a bérleti szerződés mellékletei szerint további képességekkel is kibővíthetők. A kiegészítő átalakítások a 108 milliárd forint bérleti díjat mintegy harminc százalékkal növelnék meg. Egyébként az ellentételezés (offset) valószínűleg ezzel arányosan növekedne. Figyelembe véve, hogy a svédek eredetileg 110 százalékos offsetet vállaltak, a megnövekedett ár mintegy 155 milliárd forint ellentételezést tenne szükségessé – vélik megfigyelők.
Egy másik lehetőség szerint a bérleti szerződés úgy módosulna, hogy a Batch 1-esek helyett a sokkal korszerűbb Batch 3 exportváltozata kerülne Magyarországra (a Batch 2 a gyakorló változat). Ez számos olyan képességgel rendelkezik, amivel a korábbi verzió nem (ezek egy részéről lásd táblázatunkat). Valójában ez a típus már a NATO-ban elvárt tudással bír.
A Gripenek hosszú távon maradnak és számuk idővel növekszik majd, hiszen a MiG–29-esek lecserélését 2012 tájékára teszik a szakértők – tudta meg lapunk. A MiG-29-es (NATO-kódnéven Fulcrum) repülők közül az előző kormányzat még 14-et tartott volna meg, a honvédelmi tárca új vezetése azonban lehetségesnek tartja, hogy 16–18 gépet is érdemes 2012-ig rendszerben tartani.
Mivel az újabb – immáron vásárolt – gépek legyártása időbe telik, ezért a következő kormányzat mintegy hét évvel a MiG-ek leállítása előtt döntést kell hozzon a cseréről, pontosabban arról, hogy a Gripen típuson belül hány darab, milyen képességű és felszereltségű vadászgéppel váltják le az orosz repülőgépszázadot. Medgyessy Péter miniszterelnök lapunknak adott korábbi nyilatkozatban a párt szakértőire hivatkozva hosszú távon mintegy 40 vadászgép rendszeresítését tartotta elképzelhetőnek. Erre a NATO-n belüli vállalások maradéktalan teljesítése és a magyar szükségletek miatt volna szükség. Hollósi azonban gazdasági okokra hivatkozva azt tartja valószínűnek, hogy végül összesen 32–36 darabosra töltik fel a magyar légierő vadászgépezredét.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.