Egyes vizsgált kereskedelmi kommunikációkban nem vagy nem feltűnő módon szerepelt a thm, vagy a hitelintézet helytelenül számította ki az azt bemutató reprezentatív példát.
Az MNB fogyasztóvédelmi célvizsgálatok keretében - különböző 2017-es, illetve 20418-as időszakokat áttekintve - ellenőrizte, hogy az Erste Lakástakarék Zrt., a K&H Bank Zrt., illetve a Sopron Bank Zrt. hiteltermékeinek kereskedelmi kommunikációja során miként tesz eleget a teljes hiteldíjmutató (thm) és az ahhoz kötődő egyéb információk megjelenítésére vonatkozó kötelezettségeinek.
Kapcsolódó
Az Erste Lakástakaréknál a vizsgálat feltárta, hogy a társaság termékeire (lakáshitel, áthidaló és azonnali áthidaló kölcsön) vonatkozó, honlapján és szórólapjain szereplő kereskedelmi kommunikációjában egyes esetekben a közzétett kamatokhoz viszonyítva, más esetekben a hirdetés egészét nézve nem feltűnő módon jelenítette meg a thm értékét, illetve a jogszabálytól eltérő számítási módot alkalmazott a szerződéses összeg és a futamidő kapcsán a hirdetett hitel feltételeit bemutató reprezentatív példában.
A K&H Bankra vonatkozóan az MNB célvizsgálata megállapította, hogy a bank az általa kínált személyi kölcsönökre vonatkozó - tv szpotok, plakátok, szórólapok, online platformok, bannerek, textlink, e-DM levelek és atm-képernyők révén megvalósított - kereskedelmi kommunikációi egyikénél a megfelelő helyen nem jelenítette meg, a többi esetben pedig nem a jogszabályban előírt tartalommal tette közzé a reprezentatív példát.
A thm-ről rendelkező kormányrendelet a különböző, fogyasztóknak nyújtott hiteltípusokhoz illeszkedő futamidejű és összegű - lakástakarékpénztári hitelnél például 1 millió forintnyi, 5 évre szóló, egy millió forintnál nagyobb összegű személyi kölcsönnél pedig 3 millió forintos, 5 éves futamidejű (vagy az adott pénzügyi intézmény ehhez legközelebbi termékére vonatkozó) - reprezentatív példák megjelenítését írja elő az intézményeknek a fogyasztók tájékoztatására.
A Sopron Bank az MNB megállapítása szerint rádiós, print és szociális média, illetve plakát révén közzétett - nem a konkrét hiteltermékre, hanem a hitelekre általában vonatkozó - kereskedelmi kommunikációiban nem tette közzé a thm értékét, noha azt ilyen esetekben is, pl. a legalacsonyabb és legmagasabb értékhatárok közti sáv megjelölésével közzé kell tenni. Egyes lakáshitelei esetében pedig a bank nem jelenítette meg feltűnő módon a thm mértékét.
Az MNB a jogsértések miatt ma közzétett határozataiban az Erste Lakástakarékra 7,5 millió, a K&H Bankra 4 millió, a Sopron Bankra pedig 2 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki, s kötelezte a pénzügyi intézményeket a vonatkozó előírások mindenkori betartására. A bírságok összegénél a jegybank figyelembe vette, hogy a jogsértő kommunikációk a fogyasztók széles köréhez juthattak el.
A jegybank korábban 2018 márciusában, áprilisban, májusban és júniusban már hat hitelintézetnél és pénzügyi vállalkozásnál hozott fogyasztóvédelmi intézkedéseket a thm számításával, közzétételével, a reprezentatív számítási példa, s egyéb fogyasztói tájékoztatások megjelenítésével kapcsolatos jogsértések miatt.
Fotó forrása: Napi.hu/Szabó Dániel.