A Napi Gazdaság szerdai számának cikke

Az ez év elején bejelentett fejlesztési program olyan infrastrukturális beruházásokat, illetve tarifarendszert szorgalmaz, amely Kroes szerint lehetővé tenné, hogy az európai országokban is olyan gyorsan lehessen netezni, mint Ázsiában vagy Észak-Amerikában − a további részleteket eredetileg ma kellene kibontania az Európai Bizottság (EB) alelnöki posztját is betöltő uniós biztosnak. Az EB egy meg nem nevezett vezető tisztviselője viszont arról számolt be a Reutersnek, hogy a bizottság legalább kilenc tagja annyira ellenzi a terveket, hogy azokat újra kellene írni. Nagy ellenállásba ütközik, hogy a távközlési társaságok extra díjakat szedhessenek a tartalomszolgáltatóktól egyes internetes szolgáltatásokért − a bírálók szerint ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a társaságok alacsonyabb díjért adnak egy alapcsomagot, a nagyobb vagy garantált sebességért azonban magasabbat kérhetnek. Ez súlyosan sérti az internet egyik alapelvét, a semlegességet, amely szerint minden adatot ugyanúgy kell kezelni − mondják a kritikusok −, és a tartalomszolgáltatóknak nem szabad megengedni, hogy extra díj fejében gyorsabb hozzáférést alkudhassanak ki. Az internetszolgáltatóknak ugyanakkor azt is előírná az EU, hogy a fogyasztók számára érthetőbben fogalmazzák meg szerződéseiket, emellett könnyítsék meg a szolgáltatóváltást is.

A differenciált díjazási lehetőségek mindenesetre megkönnyíthetnék, hogy a távközlési társaságok beletörődjenek a roamingdíjak megszüntetésébe. A kiszivárgott értesülések szerint Brüsszel olyan tervezetet dolgozott ki, amely szerint a szolgáltatóknak maguknak kellene kidolgozniuk, miként teszik ingyenessé legkésőbb 2016. júliusig az EU-n belüli roamingot. Jövőre már újabb roamingdíj-csökkentést tervez előírni a bizottság azt követően, hogy idén júliustól − az újonnan megszabott plafonok eredményeként − a roamingban érintett kezdeményezett hívások díja mintegy 15, a fogadottaké 10 százalékkal csökkent, az sms-ek több mint 8 százalékkal lettek olcsóbbak. Az uniós javaslatok arra is kiterjednek, hogy a mobilszolgáltatók kötelesek legyenek 12 hónapos hűségidejű csomagokat is kínálni az új előfizetőknek a mostani általában 24 hónaposak mellett.