A Miniszterelnökség nettó 2,9 milliárd forint értékben kötött keretszerződést kommunikációs tevékenységek ellátásra. A tender érdekessége, hogy azt még a megszűnése előtti napon írta ki a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ), s noha a pályázat eredményéről már május végén döntöttek, az arról szóló közleményt csak több mint négy hónappal később, október elején tették közzé.
A NFÜ hivatalosan 2014. január 1-jével szűnt meg - a jogutódja, az uniós fejlesztések koordinátora azóta a Miniszterelnökség -, kötelezettséget 2013. december 31-ig vállalhatott, s ezen a napon küldte el közzétételre kommunikációs tenderét is az Európai Unió Hivatalos Lapja illetékes szerkesztőségének (Tenders Electronic Daily, TED). A TED-en január 2-án jelent meg a közbeszerzési felhívás.
Az is kiderül a most megjelent tájékoztatóból, hogy a Miniszterelnökség már május 27-én döntött az kommunikációs közbeszerzés eredményéről, ám az erről szóló közleményt csak október 2-án küldte el nyilvános közzétételre a TED-nek (ezen október 7-től érhető el).
A közbeszerzést öt részteljesítésre írták ki, a nyertesek nagyrészt ugyanazok, akik az NFÜ 2013-as kommunikációs tendereit megnyerték szintén mintegy nettó 2,9 milliárd forintért - kiegészülve a Századvég Alapítvánnyal és a Pátria Nyomdával. A feladatokra az uniós operatív programok kereteiből költenek. A kiírás szerint 18 hónapra kötöttek szerződést.
Médiavásárlásra megy a legtöbb pénz
A legnagyobb összeg, nettó 1,5 milliárd forint megy az uniós fejlesztésekkel, pályázatokkal kapcsolatos hirdetések megjelentetésére: a médiafelületek foglalására és vásárlására, valamint a média-megjelenések utólagos értékelésére. Ezt a munkát versenytárs nélkül - a kormányzat, a Magyar Nemzeti Bank és több állami cég hirdetéseit megjelentető I. M. G. Inter Media Group Kft. nyerte el.
A cég megnövekedett megrendeléseit jól mutatja, hogy a nettó árbevételét négy év alatt hatszorozta: a 2010-es 1,5 milliárd forintot 2013-ra közel 9 milliárd forintra növelte. Osztalékot a 2012-es üzleti év után 165 millió, míg 2013-ban 350 millió forintot fizettek ki a tulajdonosnak. A Céginfo.hu adatai szerint jelenleg az I.M.G Kft. 100 százalékos tulajdonosa Patonai Péter, aki az első Orbán-kormány idején a Magyar Fejlesztési Bank vezérigazgatója is volt.
Egyedüli ajánlattevőként nyert a Kutatópont Piac- és Véleménykutató Kft. is, amely nettó 100 millió forint keretösszegben kvalitatív közvélemény-kutatásokat készít. A jobboldalhoz kötődő Kutatópont Kft.-t 2010-ben alapította a Nézőpont Intézet Zrt., mai nevén Bonum Semen Zrt. aminek vezérigazgató-tulajdonosa Mráz Ágoston Sámuel.
Kvantitatív közvélemény kutatási feladatokra is kértek ajánlatot, ezt két ajánlattevő közül nyerte meg a Századvég Politikai Iskola Alapítvány a Kód Piac-, Vélemény és Médiakutató Intézet Kft.-vel közösen szintén nettó 100 millió forintért. (A Századvég Alapítványról itt olvashatnak bővebben. A Kód Kft. többek közt rendszeresen dolgozik a parlament Fidesz-frakciójának.)
Nyomdai munkára és grafikai tervezésre a közösen pályázó szegedi E-Press Nyomda Kft.-vel és a Pátria Nyomda Zrt.-vel szerződtek nettó 400 millió forintért.
A kreatív, pr és online kampányok tervezésére és lebonyolítására a HG 360 Reklámügynökség Kft.-t választoták, a keret nettó 800 millió forint. A HG 360 Kft. korábban is dolgozott az NFÜ-nek, s részt vett többek közt az ÁKK Zrt. állampapír reklámjainak tervezésében és gyártásában, a cég tulajdonosa közvetve a lapkiadó Hamu és Gyémánt Kft.
(Jelmagyarázat: vastag nyíl - tulajdonos, vékony nyíl - cégjegyzésre jogosult)