A használat alapú termékek a gépjármű-biztosítások jelenleg leggyorsabban növekvő szegmensét jelentik világszerte: egyes becslések szerint 2020-ra a telematikai típusú termékekből származó díjbevételek globálisan elérhetik az 50 milliárd dollárt, a szerződések száma pedig a 100 milliós darabszámot. Az elmúlt évek tendenciáját követő, globális díjbevétel növekedés túlnyomó részét a fejlődő régiók jelentős megerősödése, illetve a jelenleg is élenjáró Észak-Amerika és Európa piacai fogják leginkább kitenni - olvasható a Deloitte elemzésében.
Nem könnyű elindulni
A magyarországi piac mérete miatt a telematikai szolgáltatások területén szerzett tapasztalatok egyelőre elenyészőek, hiszen a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás (kgfb) szigorú szabályrendszere miatt hasonló kiegészítő szolgáltatás csak casco mellé köthető. A hazai piacon uralkodó erős díjverseny mellett nehéz a szolgáltatás bevezetéséhez megfelelő kedvezmények biztosítása, valamint egyelőre az ügyfelek hajlandósága is alacsonynak mutatkozik a telematikai szolgáltatáshoz szükséges speciális készülék megvételére.
A hazai járműpark összetétele, az autóimportálási lehetőségek magas kihasználtsága és a lakosság árérzékenysége vélhetően mind-mind olyan tényezők, melyek egyelőre hátrányosan befolyásolják a telematikai alapú biztosítási szolgáltatások magyarországi terjedését - véli Mérth Balázs, a Deloitte Zrt. pénzintézetekért felelős partnere. Megfelelő piackutatással azonban meg lehetne találni azt a megoldást, mely a leginkább kiszolgálná a hazai lakosság igényeit. A telematikai megoldások biztosításokkal történő ötvözése a megfelelő technikai feltételek igénybevétele, a biztosítók és ügyfelek számára egyaránt kifizetődő díjazás kialakítása mellett népszerű szolgáltatási formaként lenne értékesíthető a magyarországi biztosítási piacon is.
Mi is ez?
A használat alapú biztosítás (usage-based insurance - UBI) egy telematikai berendezés segítségével monitorozza és tárolja a biztosított jármű vezetés közben gyűjtött kvantitatív és kvalitatív adatait.
A használat alapú gépjármű biztosítási termékek elterjedésének és fejlesztésének ütemét jól mutatja, hogy míg 2013-ban 17 országban 155 aktív UBI-termék volt elérhető, addig 2015 év végére már 34 országban 204 használat alapú gépjármű-biztosítási terméket lehetett beazonosítani világszerte.
Az autókba épített telematikai berendezés a begyűjtött és elemzett adatoknak köszönhetően például különbséget tud tenni két, hasonló biztosítási csomaggal rendelkező vezető között: ha az egyik tizedannyi utat tesz meg, vagy kevésbé zsúfolt időszakban vezet, a biztosítónak lehetősége van a tapasztalati információk alapján a fennálló kockázatnak megfelelő árat meghatározni a biztosított számára.
A kárrendezési folyamat technológia általi átalakulása további előnyökkel is járhat: a káresemény bekövetkeztét például a gyorsulási adatok (gravitációs erő vagy fékerő) hirtelen változásából a berendezés azonnal képes jelezni, amire azonnal reakció adható a biztosító részéről (például sms küldése az ügyfél számára az esetleges probléma megoldására, rendőrség értesítése a gépjármű ellopása esetén, segélyhívás indítása balesetnél), Így a kárbejelentési folyamat lerövidülhet, a biztosító kárrendezési folyamata pedig optimalizálhatóvá válik - a gyorsabban továbbított segítségnyújtás sok esetben akár életeket is menthet.
Az UBI szisztémájú biztosítás a biztosítók kárráfordítására is pozitív hatással lehet, hiszen a rögzített adatok alapján visszaellenőrizhetőek lesznek a valós és valótlan károk, ebből következőn pedig az esetleges biztosítási csalásoknak is elejét lehetne venni.
Azok a biztosítók, akik időben tervezik meg UBI programjukat, jelentős piaci előnyre tehetnek szert, mivel első kézből származó információval rendelkeznek majd az ügyfeleik vezetési mintájára vonatkozóan. A megfelelő adatok begyűjtése a biztosítási termékek pontosabb árazását és pozícionálását támogatja, a telematikai berendezés segítségével szerzett információk alapján a biztosítók nemcsak a szegmentációjukat javíthatják, ami hosszú távon a nyereségességet javíthatja. Meglátásunk szerint a legnagyobb kihívást jelenleg a telematikai berendezések által begyűjtött, hatalmas méretű adatmennyiség tárolása és az adatok harmadik félnek történő kiadása jelentheti - véli Mérth.