A januári hideg és csapadékos időjárás próbára teszi a utakat, kátyúk alakulhatnak ki, amelyek megrogálhatják a járműveket. A Buksza most összeszedte, mi a teendő kátyúkár esetén. Fontos tisztázni a kárbejelentés előtt, hogy az adott útszakasz kihez tartozik. A út kezelője lehet például az országos úthálózat legnagyobb részéért felelő Magyar Közút, de előfordulhat, hogy a helyi önkormányzat az illetékes, Budapesten pedig Fővárosi Közterület-Fenntartó Zrt-hez is tartoznak utak. Ha nem tudja az autós, hogy ki az adott szakasz fenntartója, regisztrációt követően ezen az oldalon kaphat rá választ.
Kátyúforgatókönyv
Kapcsolódó
- A baleset (kátyúkár) után készítsünk fényképeket az autóban sérüléseiről, valamint magáról a kátyúról és a közvetlen környezetéről. Ez azért lényeges, mert az autósnak (a károsult bejelentőnek) kell bizonyítania, hogy a káresemény úgy történt, ahogy. Érdemes azt is megnézni, hogy a kátyú előtt van-e sebességkorlátozó tábla, ha ehhez képest magasabb sebességgel hajtott az autós a kátyúba, az kétségessé teheti a kártérítést. Ha a balesetet látták tanúk, akkor kérjük el az elérhetőseiket, előfordulhat, hogy a későbbiekben a bizonyításhoz szükség rájuk. A rendőröket is ki lehet hívni, akik jegyzőkönyvet vesznek fel, igazolást állítanak ki.
- Ha a káresemény után a Magyar Közúthoz tartozó úton történt, akkor a társaság kárbejelentő lapját kell kitöltetni, és ehhez érdemes csatolni a helyszínen készült fényképeket. A kárbejeletési lapon pontosan le kell írni mikor, hol és mi történt. Ha van, akkor a rendőrségi jegyzőkönyvet is csatolni kell a csomaghoz. Ha pedig az autós a káresemény után kijavíttatta a hibát, akkor az esetleges javítási számlát is csatolni kell a kárbejelentéshez.. telefonszámot kötelező megadni, hogy a kárfelmérés megoldható legyen (pl. kárszakértői vizsgálat), de emellett célszerű az e-mail címet is megadni(A Magyar Közúthoz a kárbejelentést postai úton és e-mailen is el lehet küldeni, a címeket itt találja
- A kárbejelentést a Magyar Közút nyilvántartásba veszi a káreseményt, ha szükséges, akkor hiánypótlást kér az érintett autóstól. majd a rendelkezésre álló adatok alapján elbírálják az autós kérelmét.
- Ezt követően két eset lehetséges: a Magyar Közút elismeri a felelősségét, ebben az eseten kifizetik a kárt. A másik verzió, hogy elutasítják a kárigényt. Ebben az esetben az autós polgári peres eljárással próbálkozhat.
Az elmúlt években a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) többször is felhívta a figyelmet arra, hogy az autóra kötött casco nem feltétlenül fedezi a kiadásokat. Elsősorban azért, mert a kátyúkárok nagyjából az önrésznek megfelelő összeget jelentenek. A szervezet tavaly közölte például, hogy a kátyúkárokra kitalált kátyúbiztosítás megoldást jelenthet. Ha van ilyen biztosítás, akkor az autósnak könnyebb a helyzete. Kifizeti neki a kárt a biztosító, amely ezt követően rendezi az adott útért felelős szervezettel. Természetesen ebben az esetben is fontos, hogy bizonyítható legyen az útkezelő felelőssége, tehát az esetet pontosan dokumentálni kell (fényképek, pontos leírás stb.).
Bár a Magyar Közút útellenőrei folyamatosan járják az 32 ezer kilométeres hálózatot, ennek során veszik nyilvántartásban az úthibákat, kátyúkat. Emellett az autósok segíthetnek,akár a megyei diszpécserszolgálatokon akár a az [email protected] email címen is be lehet jelenteni, ha kátyúval találkoznak. A kátyús történeteket az elmúlt évekből a Totalcar cikkeiben olvashat.
Ha pedig tetszett a cikk, akkor a Bukszát kedvelheti a Facebookon is.