A nemzetközi trendeknek megfelelően a régióban is emelkedik a pénzügyeiket elektronikusan intéző banki ügyfelek aránya - derül ki az Erste Group Horvátországban, Ausztriában, Romániában, Szerbiában, Szlovákiában, Csehországban és Magyarországon a 15-65 év közötti, bankkapcsolattal rendelkező lakosok körében végzett friss felméréséből.

Bár az egyre több eszközön elérhető elektronikus megoldások népszerűsége folyamatosan nő, az ügyfeleknek továbbra is szükségük van a fiókokban elérhető személyességre pénzügyeik intézésében, azaz a csatornák így kiegészítik egymást - kommentálta az adatokat Harmati László, az Erste Bank Hungary Zrt. lakossági üzletágáért felelős vezérigazgató-helyettese.

A netes bankolás mértéke az összes Erste-országban nőtt. Magyarországon 2010-ben a banki ügyfelek 12 százaléka, míg 2013-ban már 27 százaléka használta az internetet pénzügyei intézésére. Csehországban volt a legnagyobb a mutató, a 2013-ban mért 62 százalékos arány közel kétszerese a 2010-esnek - derül ki a GfK FMDS piackutató társaság adataiból.

A fiatalok nyitottabbak

Az okostelefonnal vagy táblagéppel való ügyintézés iránt inkább a fiatalabbak nyitottak. Az interneten bankoló magyarok többsége azonban asztali számítógép vagy laptop segítségével intézi bankügyeit: 15 százalékuk havonta egyszer, 8 százalékuk pedig havonta többször is felkeresi pénzintézete netbankját.

Bár az internetes banki ügyfelek aránya viszonylag alacsony Romániában és Szerbiában - 6 és 5 százalék -, négy évvel ezelőtt mindössze 2 százalékon állt ez a mutató mindkét országban. Valamennyi piacunkon az elektronikus csatornák elterjedésének gyors és stabil növekedésére számítunk - mondta Dieter Stock, az Erste Group kutatási vezetője.

Számítanak a fiókokra is

Mindezzel együtt az is látszik, hogy a banki ügyfelek továbbra is számítanak a fiókokra. Az ügyeiket kizárólag bankfiókokban intézők aránya Romániában a legmagasabb (73 százalék), a magyarok 61 százalékos aránnyal a középmezőnybe tartoznak. A kizárólag elektronikus csatornákat használók aránya Csehország és Szlovákia kivételével elenyésző, míg az elektronikus csatornákat és a bankfiókokat egyaránt használó ügyfelek aránya Ausztriában 45, Szlovákiában 44, Csehországban 43 százalékos. Magyarországon ez az arány 33 százalék, a legalacsonyabb eredmény pedig Romániában született, ott 17 százalék használja vegyesen a fiókokat és az elektronikus megoldásokat.

A hitelfelvétellel, vagyontervezéssel vagy megtakarításokkal kapcsolatos tanácsadásért a legtöbb kelet-közép-európai ügyfél még ma is a bankfiókot választja.

Az elektronikus csatornák leginkább akkor jutnak szerephez, amikor gyors és egyszerű szolgáltatásra van szükség (számlaegyenleg ellenőrzése, átutalás). Elengedhetetlen a személyes tanácsadás ahhoz, hogy az ügyfelek az élethelyzetüknek megfelelő számlacsomagot, betéti vagy hitelkonstrukciót válasszanak - fogalmazott Harmati.

Az Erste Bank Magyarországon másfél éve kezdte el a fiókhálózat optimalizálását, fejlesztését és modernizálását. Emellett az is kiemelt célunk, hogy az elektronikus banki szolgáltatásoknál 2018-ra a piac leginnovatívabb szereplője legyünk, és négy éven belül az elektronikus csatornákat is használó ügyfelek aránya meghaladja az 50 százalékot - tette hozzá az üzletágvezető.

A cikk megjelenését az Erste Bank támogatta.