Lecseréli a saját, 77 autóból álló flottáját a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) egy bérelt, 109 járműves flottára - tudta meg a Napi.hu az NKH-tól. Az autók bérletére és flottaüzemeltetésére közbeszerzési eljárást írt ki a hatóság. Az új flottának kizárólag egyféle gyártmányból kell állnia, dízelmotorosnak és "ezüst metálfényűnek" kell lennie. A beszerzendő 109 autót hét kategóriára osztották, kategóriánként pontosan meghatározva az autók paramétereit.
A hivatal nyolc vezetőjének - a 8. kategóriában - nyolc darab, ötszemélyes kombi járművet szereznek be, 190 lóerőnél nagyobb motorteljesítménnyel. Bérelnek továbbá nyolc darab hétszemélyes egyterűt, 15 darab kétszemélyes, zárt furgont, 5 darab ötszemélyes, könnyű terepjárót, 70 darab hétszemélyes egyterűt, egy kétszemélyes, max. 3500 kilogramm össztömegű teherautót és 2 darab nyolcszemélyes mikrobuszt. A nyertes ajánlattevő feladata továbbá napi nyolc órában egy garázsmester biztosítása. A bérbeadóval és üzemeltetővel három évre kötnek szerződést.
Kapcsolódó
Jelenleg jobb bérelni, mint venni
"A NKH ez idáig azt a saját tulajdonú flottát használta, amelyet még jogelődje szerzett be jórészt a 2000-es évek elején. A flotta jelenlegi állapota miatt vált szükségessé a járművek cseréje. Előzetes piaci felméréseink, valamint megítélésünk szerint a hivatal számára a bérlés a vételnél jelenleg előnyösebb konstrukció, és kevesebb költséggel jár" - indokolta lapunknak a bérflotta beszerzését a hatóság.
Vezetői autók, 1. kategória, 8 darab (forrás: Közbeszerzési Értesítő)
- 5-személyes
- Kombi
- Automata váltó
- Dízel
- Hengerűrtartalom<2100ccm
- Teljesítmény>190LE
- hajtómotor Euro 5 - vagy annál környezetvédelmi szempontból kedvezőbb - kibocsátási határértéket teljesít
- Tengelytáv>2720mm
- Csomagtér>=450L
- Hosszúság>4800mm
- Nyomaték>390Nm
- Elektromos működtetésű ablakok
- Elektromos működtetésű, fűtött külső tükrök
- Esőérzékelő ablaktörlő
- Fényérzékeny belső visszapillantó tükör
- Könnyűfém keréktárcsák
- Kétzónás ECC klíma
- Ezüst metálfény
- Kulcs nélküli indítás
- Ködlámpák elöl
- Vezető és utasoldali légzsákok, függönylégzsák, első és hátsó oldallégzsák
- Elektromos csatlakozó a csomagtartóban (12V)
- Gyári navigációs rendszer teljes Európa térképpel
- Bi-xenon fényszórók, kanyarkövető
- Tolatókamera
- Gyári riasztó
- Pótkerék
- Ülésfűtés, elöl
- Könyöktámasz elöl
- Első és hátsó parkolást segítő berendezés
- Sebességtartó automatika
- Motorjelzés törlése
- Bluetooth kihangosítás
Évi százmillió ment el a fenntartásra
Az új flotta kialakításakor arra törekedtek, hogy minden jármű - beleértve a vezetőkét is - alkalmas legyen a szolgálati feladatok ellátására, az ár/érték arányuk pedig jobb legyen, mint a verseny-, illetve közszféra által használt járművek esetében. A vezetők autóinak cseréjét is úgy tervezték, hogy - a 8. kategóriában szereplő - járművek is (kombi kivitelűek) alkalmasak legyenek felszerelések, különböző eszközök szállítására, hiszen sok esetben előfordul, hogy egy-egy terület első számú vezetője maga is terepmunkában vesz részt - válaszolta kérdésünkre az NKH. A hivatal nyolc vezetője szintén elöregedett, heterogén összetételű állományt, Skoda Superb, Skoda Octavia, Nissan Qashqai, VW Jetta és Passat típusú autókat használt, amelyek átlagos össz-futásteljesítménye meghaladja a 150 ezer kilométert.
Az NKH flottájában jelenleg 77 gépjármű található, ezek átlagéletkora 12 év (a legidősebb kocsi 20, a legfiatalabb 4 éves). Az átlag össz-futásteljesítményük 2014. november 30-i adatok szerint 229 263 kilométer. Éves szinten több mint százmillió forintos kiadást jelentett a flotta fenntartása (2013-ban 119 milliót, 2014-ben 103 milliót) - például karbantartásra tavaly 30 milliót, tavalyelőtt 47 milliót költöttek, az üzemanyagköltség 46-47 millió forint volt, míg cégautóadóra és biztosításra évente mintegy húszmillió forintot fordítottak - tudtuk meg a hatóságtól.
Nem halasztható a csere
A hivatal szerint az új flotta beszerzése több okból is elodázhatatlanná vált. Egyrészt az eddig használt autók már műszakilag, közlekedésbiztonsági szempontból is elavulttá váltak, használatuk - a folyamatos javítások ellenére - baleseti kockázatot is jelenthet, és rendkívül költségigényes. Ezzel a flottával az NKH olyan alapfeladatait is csak igen nagy nehézségek árán tudja elvégezni, mint a közúti közlekedés szereplőinek ellenőrzése, vagy a hajós, illetve légiközlekedési balesetek helyszíneinek megközelítése - ismertette a közlekedési hatóság.
Másrészt az Európai Unió által előírt és a hatóság szervezeti egységeire telepített többletfeladatok (kritikus infrastruktúra felügyelete, autóbuszos piacfelügyelet, vasúti beruházásokkal kapcsolatos többletfeladatok, elektronikus útdíj szolgáltatók szakmai felügyelete) elengedhetetlenné tették a járműflotta mennyiségének és összetételének változtatását.
Harmadrészt pedig az NKH gépjármű állományából eddig hiányoztak a speciális feladatok és ellenőrzések végrehajtásához szükséges olyan járművek, amelyek - még szélsőséges időjárási viszonyok között is - akár mozgó irodaként képesek kiszolgálni a munkatársakat - írta válaszában a NKH.
5. kategória, 70 darab személygépjármű (forrás: Közbeszerzési Értesítő)
- 7-személyes
- Egyterű
- Manuális váltó, legalább 6+1 fokozat
- Dízel
- Hengerűrtartalom>1595ccm
- Teljesítmény<=140LE
- Hajtómotor Euro 5 - vagy annál környezetvédelmi szempontból kedvezőbb - kibocsátási határértéket teljesít
- Tengelytáv>2755mm
- Csomagtér>=700L
- Hosszúság>4655mm
- Magasság>=1685mm
- Nyomaték>300Nm
- Elektromos ablakemelők
- Elektromos mozgatású, fűthető külső tükrök
- Fedélzeti számítógép
- Kétzónás ECC klíma
- Ködlámpák elöl
- Könyöktámasz elöl tárolóval
- Gyári riasztó
- Ezüst metálfény
- Hővédő üvegezés
- Gyári navigációs rendszer teljes Európa térképpel
- Tolatókamera
- Első és hátsó parkolást segítő berendezés
- Pótkerék
- Fűtött első ülések
- Motorjelzés törlése
- Bluetooth kihangosítás