A Német Közúti Közlekedési Hivatal (KBA) legfrissebb, 2015. október 15-i tájékoztatása szerint az EU vonatkozásában, a Volkswagen-ügyben a VW AG, az Audi AG, az Audi Hungaria Motor KFT, a Skoda Auto a.s. gyártók bizonyos motorkódú EA189, 1,21, 1,61, és 2,01-es dízel motorjai érintettek a szoftveres manipulációban - derül ki Seszták Miklós fejlesztési miniszter Szabó Tímea, a Párbeszéd Magyarországért (PM) társelnökének írásos kérdésére adott válaszából.
Motorkód: EA189, EU5 | ||
CAG | CFF | CLC |
CAH | CFG | CBD |
CAY | CFH | |
CBA | CFJ | |
CBB | CFW | |
CBE | CGL | |
CDB | CJA | |
CDC | CJC | |
CEG | CKR | |
Motorkód: EA189, EU4 | ||
CAG | CEG | CMG |
CAH | CFW | CWX |
CAY | CJA | CFF |
CBA | CLC | CFH |
CBB | CLJ | |
CBD | CLL | |
CBE | CLN | |
CDB | CME | |
CDC | CMF | |
Motorkód: EA 189, EU3 | ||
CAG | CBA | CFF |
CAH | CDB | |
CAY | CDC | |
Forrás: mkogy.hu |
Több mint 40 ezer ilyen autó fut Magyarországon
A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) nyilvántartása alapján 40 095 ilyen motorkóddal szerelt jármű forgalomba helyezését kezdeményezték Magyarországon - sorolta a miniszter. A járműnyilvántartást, amelynek alapján a járműforgalmazó a visszahívási akcióról értesíti majd a tulajdonosokat, nem az NKH, hanem a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEK KH) vezeti.
Az uniós szabályozás szerint a járműgyártó a típus-jóváhagyási kérelmet egy tagállam jóváhagyó hatóságának köteles benyújtani. Az NKH a gyártó vagy a forgalmazó kérelmére, a tagállam hatósága által kibocsátott EK-típusbizonyítvány alapján, típusvizsgálat nélkül bocsátja ki a Magyarországon érvényes típusbizonyítványt. A VW-ügyben érintett járműveknél, motoroknál a típusjóváhagyó hatóság alapvetően a német hatóság volt, az NKH típusvizsgálatot nem végzett. (A VW-csoporthoz tartozó autósok tulajdonosai már a magyar oldalakon is ellenőrizhetik gépjárművük érintettségét - további részletek a Portfolio.hu-n,)
Ha felmerül a gyanú, hogy a folyamatosan gyártott járművek nem felelnek meg a jóváhagyott típusnak, vagy a jármű komoly kockázatot jelent a közlekedésbiztonságra, a környezetvédelemre, a közegészségre, a gyártónak és az EK-típusjóváhagyást megadó hatóságnak együttműködve meg kell tennie minden szükséges intézkedést ahhoz, hogy a járművek megfeleljenek a szabályoknak - fogalmazott a miniszter. A megtett intézkedésekről pedig a jóváhagyó hatóságnak tájékoztatnia kell minden tagállam jóváhagyó hatóságát és az Európai Bizottságot. Az NKH pedig a német hatóság folyamatban lévő vizsgálata eredményének ismeretében dönthet a további intézkedésekről.
Tállai: A magyar adórendszer
A magyar adórendszer nem tartalmaz olyan adónemet, amelyben a különféle gépjárműtípusok adókedvezményben részesülhetnének a gyártott motor típusa alapján - válaszolta Tállai András, az NGM államtitkára szintén Szabó Tímea kérdésére.
A gépjárműadóban ugyanis kifejezetten csak a tehergépjárművek, autóbuszok, nyergesvontatók után jár különböző - 20-50 százalékos - adókedvezmény az adóalany (üzembentartó) számára e gépjárművek környezetvédelmi osztályba sorolása alapján, a személygépkocsik után ez a kedvezmény nem vehető igénybe. A cégautóadó és a regisztrációs adó adótételei szintén összefüggésben állnak a személygépkocsi környezetvédelmi kategóriájával. Minél környezetkímélőbb a személygépkocsi, minél jobb a környezetvédelmi osztályba sorolása - a regisztrációs adónál ugyanakkora űrtartalom, a cégautóadónál ugyanakkora teljesítmény esetén - annál kisebb a regisztrációs adó, illetve a cégautóadó tétele.
Ha pedig a képviselő kérdése arra irányul, hogy kifejezetten a motorgyártásra tekintettel kapott adóelőnyt valamely gyártó vállalkozás az őt terhelő kiemelt közvetlen adókban, így a társasági vagy az iparűzési adóban, akkor a válaszom: nem - tette hozzá Tállai.
A 2012-ben elindított stratégiai partnerségi kezdeményezés mindkét fél (a cégek és az állam) részéről önkéntes, jogi kötelezettségvállalást nem tartalmaz - hívta fel a figyelmet az államtitkár.
A VW-csoporthoz tartozó Audi a jármű- és motorgyártási fejlesztéseihez, valamint a kapcsolódó kutatás-fejlesztési tevékenységéhez kapott egyedi kormánydöntésen alapuló közvetlen, vissza nem térítendő támogatást (ekd) a beruházásösztönzési célelőirányzatból. Az ekd alapja a támogatási szerződés, amely szerződéses vállalással, garanciával, és kiterjedt szankció rendszerrel rendelkezik. E szerződés megkötésével a kedvezményezett munkahely-teremtési kötelezettséget vállal. A monitoring periódusban pedig a vállalat a szerződésben vállalt kötelezettségeit fenntartja. Mivel az Audinál nem történt szerződésszegés, vizsgálat lefolytatását nem tervezzük - hangsúlyozta Tállai.
Nem ismertek az egészségügyi többletköltségek
Tudományos igényességgel jelenleg nem lehet bármilyen becslést adni arra, hogy milyen egészségügyi költségeket okoz Magyarország számára a dízelbotrány, azaz milyen összefüggés van a károsanyag-kibocsátási különbségek és az egészségügyi költségek között - állapította meg egy másik kérdésre adott válaszában Rétvári Bence, az Emberi Erőforrás Minisztériumának államtitkára.
Magyarország levegőminőségét több tényező is negatívan befolyásolhatja: a fűtés, a közlekedés, valamint az ipari létesítmények kibocsátása . A dízelmotorok kipufogógáz a elsősorban a nitrogén-dioxidnál és a szilárd részecskéknél kedvezőtlenebb, mint a benzinmotoroké . A nitrogén-oxidok (NOx) elsősorban a járművek üzemanyagának égéstermékeiből, valamint az energiatermelésből és a fűtésből származnak.
Jó hír, hogy a magyar NOx-kibocsátás 1990 óta folyamatosan csökken. A nitrogén-dioxid nyálkahártya izgató hatású gáz, amely károsan befolyásolja a tüdő működését, és különféle légzőszervi tünetek kockázatának növekedését okozza. A NOx magas koncentrációja hozzájárulhat a szív és a tüdő betegségeihez, továbbá csökkenti a szervezet ellenálló képességét a légúti fertőzésekkel szemben.
Hazai környezetepidemiológiai vizsgálatok szerint magasabb nitrogén-dioxid szennyezettség mellett nagyobb százalékban fordultak elő alsó légúti, illetve allergiás tünetek a 7-11 éves gyerekek körében. Bár számos bizonyíték van arra, hogy a levegő szennyezettsége nagymértékben hozzájárul a légzőrendszeri és allergiás megbetegedések növekvő számához, a NOx-al kapcsolatba hozható egészségügyi károk és költségek kiszámítására nem állnak rendelkezésre módszerek, az Egészségügyi Világszervezet (WHO) és az OECD jelenleg dolgozik egy módszertan kidolgozásán - tette hozzá a politikus.