A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. más nagyvárosi közlekedési rendszerek példája alapján úgy döntött, hogy a Budapesten bevezetendő elektronikus jegyrendszer szerveralapú lesz - mondta Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója. A bevezetésre kiszemelt e-jegyrendszer - amelynek előkészítését 2011 februárjától kezdték el - kártyaprojektjei jelenleg Philadelphiában és Chicagóban futnak, de London is amellett döntött, hogy a jelenlegi rendszerét szerveralapúvá alakítja át - tette hozzá Vitézy. A Budapesti Közlekedési (BKV) Zrt. bő egy évtizede tervezi az elektronikus jegyrendszer bevezetését, de érdemi lépés nem történt. A BKK szakított korábban elkészített koncepciókkal és az egész jegyrendszer előkészítését a nulláról kezdte - tette hozzá a BKK vezérigazgatója.
A teljes, részletes technológiai koncepció 2011 végére, 2012 elejére készült el, amit a Fővárosi Közgyűlés is elfogadott. Miután a főváros ekkora beruházást nem tud megfinanszírozni, ezért az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) 54,2 millió euró értékben finanszírozná a budapesti elektronikus jegyrendszer bevezetését. Az EBRD-vel a BKK megkötötte az előzetes finanszírozási megállapodást, amelyre a tenderfelhívás néhány napja jelent meg a bank honlapján - mondta Vitézy, aki szerint ha ez a tender eredményes lesz, akkor még ebben az évben megköthetik a szerződést a rendszer szállítójával és 2014-ben már az első tesztek is elindulhatnak. A teljes rendszer 2015-16-ban állhat fel teljesen.
A vezérigazgató három "fő célcsoportot" határozott meg, akik miatt ezt a jegyrendszert szeretnék megvalósítani. Az egyik az állandó, rendszeres utasok, akik most is bérletet vesznek, és várhatóan ezen a szokásukon a jövőben sem változtatnak. A bérletek az új rendszerben is megmaradnak, de nem papír, hanem kártyaalapúak lesznek. Ennek Vitézy szerint az lesz az egyik előnye, hogy ha elveszik vagy ellopják, akkor egy bankkártyához hasonlóan le lehet majd tiltani. A BKK terveiben szerepel, hogy ezekhez a kártyákhoz lehessen majd kiegészítő termékeket is vásárolni - ennek akkor lesz majd jelentősége, ha a jegyrendszert sikerül regionálissá tenni - tette hozzá. Az egyéb kiegészítő jegyeket interneten, mobilon keresztül is meg lehetne venni, illetve egy ilyen bérlet érvényességének a meghosszabbítását is különböző csatornákon keresztül lehetne megtenni, sorban állás nélkül.
A második célcsoport Vitézy szerint a nem rendszeres utazók csoportja. Mint mondta, itt vannak a legnagyobb bajban, miután ezek azok az utasok, akik egy hónapban például 5-10 napot tömegközlekednek, más napokon viszont vagy autóznak, vagy kerékpároznak vagy esetleg vidéken vagy külföldön tartózkodnak. Vagyis ezek azok az esetek, amikor nem feltétlenül éri meg egy 20 napos használatra tervezett teljes havi bérletet venni.
Átruházható lehet?
Itt két technológiai lehetőség felé indulhat el a közlekedési vállalat: az egyik, hogy egy BKK által kibocsátott, nagyban az érintésmentes bankkártyák technológiai szabályára hasonlító kártyát bocsátanának ki - mondta Vitézy, aki azt is hozzátette, hogy arról még nem született döntés, hogy ezek a kártyák névre szólóak lesznek-e. Ezekre a kártyákra az utazáshoz egyenleget lehetne feltölteni, illetve az idő alapú megoldás is szóba jöhetne: például fél órán belüli átszállásnál nem számláznának újra - magyarázta a vezérigazgató, aki szerint egy ilyen kártya előnye az lehetne, hogy az ezen lévő egyenleget után lehetne tölteni és így folyamatosan lenne az utasnál olyan kártya, amivel utazni tud.
Ebben a rendszerben egy felülről korlátos árrendszert lehetne bevezetni, ami annyit jelentene, hogy a tarifarendszert sem kellene állandóan bogarászni, hiszen ha annyit utaztak, hogy egy 24 órás jegyet érte volna meg venni, akkor a rendszer csak annyit számláz ki, ha egy hét alatt annyit utaztak, hogy egy hetijegyet érte volna meg venni, akkor pedig csak egy heti jegy áráig számlázna a BKK.
A másik irány, hogy érintésmentes bankkártyával is lehetne fizetni. Ennek az lenne a lényege, hogy napi egyszeri összesítés alapján állapítanák meg, hogy a rendszert hányszor és miként használták, és ez alapján számláznának. Vitézy szerint azt a megállapodást, amit a Transport for London elsőként a világon tető alá hozott a bankokkal valamint a két nagy kártyatársasággal, azt itt Budapesten is meg szeretnék csinálni. Ennek az előkészületei is elindultak már - tette hozzá.
Kizárnák a bliccelőket
A harmadik célcsoport a bliccelők, csalók és egyéb hasonló utasok csoportja. A csalást Vitézy szerint ezzel a jegyrendszerrel vissza lehet szorítani, hiszen egy bankkártya biztonságú rendszert vezetnek be. A bliccelést pedig egyrészt a beléptetőkapukkal szorítják majd vissza (több mint 500 kaput szerelnek fel), másrészt az első ajtós felszállásnál hatékonyabb rendszert állítanak fel, ami lehet egy olyan ellenőrző készülék is, ami zöld vagy piros fénnyel jelzi a jegyek érvényességét.
A BKK vezérigazgatója szerint 2013 végén, 2014 elején megjelennek majd az egyenlegfeltöltő és kártyakiadó automaták. Amíg a vegyes rendszer működik, addig ezek a gépek papír jegyet is fognak kiadni, utána már csak kártyákat - tette hozzá. Az új jegyrendszer bevezetése a bérletek lecserélésével indul - az ellenőrök ezzel egyidőben mobil POS terminálokat is kapnak majd (körülbelül 700 kézi készüléket), amivel a jegyek érvényességét tudják ellenőrizni. Az új rendszerben majd a bérleteket a járművön nem kell érvényesíteni - jegyzete meg Vitézy. Az új rendszer tehát a bérletek cseréjével indul, ami 2014-15-ben lehet reális, míg a jegyek lecserélése és ellenőrzőkapuk felállítása 2015-16-ra tűnik elérhetőnek a vezérigazgató szerint.