Az átlagos majd harminc százalékos casco-díj csökkenése ellenére egyre több autós spórol azon, hogy nem köt cascót. A hazai autóállomány elöregedése szintén vezető oka a casco-kötésszám stagnálásának. Az átlagos autó ma 12 éves, amire nem érdemes teljes körű cascót kötni.

Az aktív internethasználó autósok 71 százalékának a kötelezőn kívül semmilyen autós biztosítása nincsen, ám ez az érték még mindig jóval kedvezőbb a teljes országos átlagnál, ahol a casco-lefedettség továbbra is a 20 százalék körüli szinten mozog - derül ki a kotelezo.hu internetes szakportál több mint 23 ezer aktív internet-felhasználó körében elvégzett felméréséből.

Az ügyfelek többsége most is sokallja a díjat

"A jelentős díjcsökkenés ellenére tavalyhoz képest három százalékponttal többen, a válaszadók 54 százaléka hivatkozik a magas díjakra, mint kizáró tényezőre - mutat rá Lantos Lóránt, a kotelezo.hu portál vezetője, a tavalyi és az idei felmérés eredményeit összehasonlítva. - Nyilvánvaló, hogy az autósok jelentősen növekvő terhei, így a dráguló üzemanyag vagy éppen a baleseti adó bevezetése is hozzájárul ahhoz, hogy ezen a területen a biztosítottság szintje nem képes növekedni."

Arra a kérdésre, hogy mekkora az a küszöb, ami alatt ezek az autósok már hajlandóak lennének cascót kötni, az érintettek csaknem 90 százaléka azt válaszolta, hogy csak 40 ezer forint alatt fontolná meg ezt a lehetőséget. Ez a szint még az elmúlt években tapasztalt díjzuhanás után is messze van az elérhetőtől: jelenleg az online casco-díjak átlaga 64 ezer forint körül mozog, egyéb csatornákon átlagosan további 20-30 százalékkal drágábban lehet teljes körű cascóhoz jutni.

Öreg autóra csak részleges cascót érdemes kötni

A hazai járműpark átlagos életkora 12 év, ezért nem meglepő, hogy a válaszadók 37 százaléka az autója kora miatt nem talált megfelelő casco biztosítást a járművére - ez az érték egy százalékponttal magasabb a tavalyinál. Az autó értékétől és az egyes biztosítói ajánlatoktól függően általában 5-8 éves korig érdemes teljes körű cascót kötni, a biztosítók a legtöbb esetben eleve ki is kötnek egy maximális életkort.

A fenti életkor felett is növelhető azonban néhány ezer forintért is a biztonság szintje, akár a kötelezőhöz köthető kiegészítő biztosítások (kátyú, szélvédő, stb.), akár saját hibás karambol esetén az átlagos kár mértékéig térítő mini casco formájában. Kizárólag ezeknek a részkárokra kiterjedő biztosításoknak köszönhető, hogy a cascót megkövetelő finanszírozott autók számának csökkenése ellenére is gyakorlatilag szinten maradt a casco-szerződések száma a tavalyi év végére. (2011: 808 ezer; 2010: 799 ezer - forrás: MABISZ)

"A piacra a korlátozott fizetőképesség mellett a tájékozottság alacsony szintje is jellemző - folytatja az elemzést Lantos Lóránt. - Az autósoknak még mindig alig több mint fele van tisztában a casco-díjak csökkenésével, így nem véletlen, hogy sok cascóval rendelkező megkérdezett járműtulajdonos tájékozódás nélkül hosszabbítja évek óta ugyanazt a szerződését, akár évi 25-30 ezer forintot is "ajándékozva" ezzel a biztosítónak."