"Sikeres üzleti évet zárt 2014-ben a Magyar Posta cégcsoport a 2,8 milliárd forintos konszolidált adózott eredménnyel, egyúttal teljesült a 2014-2018 közötti időszakra vonatkozó stratégiai terv időarányos része mind az összesített pénzügyi tervek, mind pedig az egyes üzletágak vonatkozásában is. A hagyományos üzletágakon belül a levél- és csekkforgalom - hasonlóan a nyugat-európai trendhez - továbbra is csökkenő tendenciát mutat, míg a csomagforgalom dinamikusan növekszik, a nem hagyományos termékkörökön belül a pénzügyi, a befektetési és a biztosítási termékek iránti kereslet egyre nagyobb. A Magyar Posta a versenyképesség és az innováció fokozása érdekében a tavalyi év során több, jelentős beruházást hajtott végre, amelyekre összesen több mint 15 milliárd forintot költött" - emelte ki Szarka Zsolt vezérigazgató a társaság 2014-es teljesítményének értékelése kapcsán.

A társaság árbevételének fele a levélforgalomból, nagyságrendileg 30 százaléka a pénzügyi, pénzforgalmi, biztosításközvetítői tevékenységből, a fennmaradó 20 százalék pedig a logisztikából, a kereskedelmi tevékenységből, a hírlap üzletágból és a nemzetközi küldeményforgalomból származik.

A Magyar Posta-csoport

A Magyar Posta érdekeltségei közül a Magyar Posta Befektetési Zrt. - tekintettel arra, hogy induló vállalkozás - a terveknél kedvezőbb veszteséggel zárta a tavalyi évet. A Magyar Posta 2014-ben alapított leányvállalata, a Magyar Posta Vagyonkezelő Zrt., valamint az ebbe a társaságba apportált leányvállalatok mindegyike - köztük a JNT Security Kft. és a Postaautó Duna Zrt. is - nyereséget termelt. A Díjbeszedő Holding 2013-as akvirálásának köszönhetően a cégcsoport szolgáltatási portfóliója markánsan bővült. A Díjbeszedő csoport 2014-ben a terveket meghaladó nyereséget termelt, amely az anyavállalat konszolidált eredményét is jelentősen - pozitív irányban - befolyásolta - közölte a Magyar Posta Zrt.

Csomag

A kiéleződő versenyre, a 2013-ban teljessé váló postai liberalizációra adott válaszként a Magyar Posta menedzsmentje új, három pilléren alapuló stratégiát dolgozott ki (2014-2018), melynek a hagyományos üzletágak stabil működése és diverzifikált bevételi struktúra mellett az innováció a központi eleme. Ennek jegyében minden eddigi rekordot megdöntve tavaly 13,5 millió csomagot szállított a Posta, ami 15 százalékos növekedést jelent a 2013-as volumenhez képest. Az e-kereskedelem bővülésével a társaság stratégiai célja, hogy a csomagküldési piac legjelentősebb szereplője maradjon.

Ötödével nőtt a szerződött partnerei száma, ezzel jelenleg a második legnagyobb szerződésállománnyal rendelkező szolgáltató. A Posta 2013-hoz képest 2014-ben csaknem 60 százalékkal növelte az online kereskedelemből származó csomagok darabszámát. A hazai futárcégek közül elsőként állított üzembe csomagautomatákat, ezeken keresztül feladhatóak és átvehetőek a csomagok, a POS terminál segítségével pedig az utánvételes küldemények is kifizethetőek.

Levél

2014-ben csaknem 700 millió levelet, továbbá több mint 1 milliárd címezetlen reklámkiadványt kézbesített a Posta, ezzel a levél esetében nagyságrendileg 3 százalékos volt a csökkenés, a címezetlen kiadványok esetében viszont jelentős, 25 százalékos volt a növekedés.

Tavaly év végén a Posta országos logisztikai központjában új levélfeldolgozó gépsor állt üzembe, amelynek segítségével a újrastrukturálják a kézbesítési rendszerét, ezzel hatékonyabbá, pontosabbá válik a levelek kézbesítése, továbbá az új gépsor alkalmas arra, hogy a jövőben számos új, elektronikus szolgáltatást is bevezessenek. A nettó 5,1 milliárd forint értékű beruházást a posta önerőből valósította meg - írja közleményében a társaság.

Flotta

A logisztikai ágazat fejlesztése érdekében folytatta a tavaly megkezdett flottamegújítását. A 2013-ban beszerzett 300 új gépjármű mellett 2014-ben további csaknem 200 új autót szerzett be.

Csekk

Kis mértékben csökkent a csekkbefizetések száma 2014-ben, csaknem 220 millió csekket fizettek be az ügyfelek, nagyságrendileg 2200 milliárd forint értékben. A Magyar Posta célja, hogy klasszikus termékeit - így a csekket is - a kor követelményeinek és az ügyféligényeknek megfelelően megújítsa. Éppen ezért átfogó programot készített:
• 2014 őszén bevezette az iCsekk mobil alkalmazással történő csekkbefizetést,
• a készpénzkímélő fizetési megoldásra törekedve 2015. január 1-jétől a teljesen megszemélyesített, gépi kitöltésű, minden információval, adattal ellátott csekkek esetében kötelezővé tette a postai QR kód feltüntetését,
• elkezdte a postai hálózatban jelenleg üzemelő POS terminálpark cseréjét,
• 2015 nyár elején megteremti annak feltételeit, hogy a postákon történő csekkbefizetés során a kártyával történő fizetés ne készpénzfelvételnek, hanem kártyás vásárlásnak minősüljön,
• A megújítási program leglátványosabb eredménye, hogy 2015 elején bevezette a csekkbefizető automatákat, egyelőre húsz helyszínen. Az automatákon keresztül bankkártyával fizethetőek be a csekkek, amely kártyás vásárlási tranzakciónak minősül. Eddig több mint 100 ezer csekket fizettek be az automatákon keresztül az ügyfelek, melynek értéke meghaladja az 1,1 milliárd forintot.

Banki szolgáltatások

2013 végén a közvetített pénzügyi termékek forgalmazásának területén - a régi megállapodások megszűnését követően - új, stratégiai megállapodást kötött a Magyar Posta az FHB Bankkal. A társaság 2014-ben kisebbségi részesedést is szerzett a bankban.

Befektetési szolgáltatások

A hagyományos értékpapírok mellett dematerializált állampapírok értékesítését, illetve egyéb befektetési termékek forgalmazását is végzik (Magyar Posta Ingatlan Alap és a Magyar Posta Pénzpiaci Alap). A Magyar Posta Befektetési Zrt. által kezelt állomány csaknem 80 százalékát az állampapírok, a fennmaradó 20 százalék nagy részét a mérsékelt kockázatú ingatlanalap és alacsony kockázatú pénzpiaci alap teszi ki.

Biztosítás

A társaság a Posta Biztosító termékeinek forgalmazásában is sikeres volt, az ebből fakadó bevételek 8,5 százalékos növekedést mutattak. A biztosító a díjbevétel alapján 8,5 százalék piaci részesedéssel a 6. legnagyobb szereplője volt 2014-ben a biztosítási piacnak.

Közműszolgáltatói ügyintézés

A cégcsoport a számlázáshoz kapcsolódó szolgáltatási területen piacvezető. A számlaelőállítás, valamint a hagyományos és elektronikus számlabefizetési tevékenység mellett, mérőóra leolvasási és ügyfélszolgálati tevékenységet is végez. Az Első Nemzeti Közműszolgáltató megalakulásával a Magyar Posta is bekapcsolódott a nemzeti közműszolgáltató tevékenységébe. 2015-től a postákon is elérhetőek az ENKSZ ügyfélszolgálati pontok, a tevékenység a Posta számára a kapacitások optimálisabb kihasználását, értékteremtő tevékenységet jelent - írja a Posta.

Uniós projektek

Tavaly két európai uniós projektet is megvalósított a Magyar Posta. A Hibrid Kézbesítési és Konverziós Rendszer projekt az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósult meg, nettó 3,25 milliárd forint vissza nem térítendő támogatási összegből, míg az Agora projekt nettó 500 millió forint támogatási összegből valósult meg - írta a társaság közleményében.