Együttműködési megállapodást kötött a NABI - amely már MABI névre "hallgat" és a CsabaMetál. A külpiacokon, elsősorban az Egyesült Államokban korábban sikeres NABI és a buszgyártásra törő békéscsabai cég megállapodása egy nemzetközi méretben is jelentős buszgyártási összefogást hozhat létre. Létezik ugyan már egy nemzeti buszprogram - vonta meg a különbséget Mészáros Csaba, az Evopro Holding Zrt. vezérigazgatója -, de annak lényege a beszállítói kapacitás növelése.
A most alakuló szervezet arra számít, hogy a jövő évben meghirdetendő hazai buszbeszerzési tendereken már főleg magyar cégek alkatrészeiből álló buszok szerepelnek sikeresen. A helyközi és városi buszok sürgető cseréjének egy része - a tervek szerint - már elektromos és hibrid hajtású, moduláris felépítésű járművekkel valósítható meg. Az Evopro tervezői által kidolgozott tervek szakítanak az eddigi "hagyományokkal", ezért ezek a buszok már többfunkciós szerkezeti elemekből épülnek.
Az ülések egyben merevítő funkciót is ellátnak, a nagy teljesítményű akkumulátorok tárolórekeszei pedig a váz részét képezik. Az új magyar buszok a NABI-nál már bevált könnyű, kompozit karosszéria elemekből készülnek - ezek 30-50 százalékkal kisebb súlyúak, mint jelenlegi társaik.
Az amerikai akkumulátorokat Kínában készítik - és ez az utóbbi ország lehet kooperációban egy kínai partnerrel a magyar szellemi termékek egyik jelentős piaca is. A buszgyártás ugyanis szinte mindenütt a teherautó gyártás mellékterméke - mutat rá Mészáros Csaba -, az Evopro mérnökei által megtervezett buszcsalád azonban nem csak könnyebb, korszerűbb, de egy sor technológiai újítást is tartalmaz. A kiegészítő dízelmotorral is felszerelt buszok bemutatására a BMW I3-as elektromos autójának piacra lépésével egyidejüleg kerül sor, s ez nem véletlen, mert - a magyar cég tulajdonosa szerint - a bajor gyár autójának felépítése a magyar buszéhoz hasonló alapelven nyugszik.
A buszgyártásra a volt Csepel Auto korábbi gyárában Szeghalmon, illetve a korábbi Ikarus gyárban, Mátyásföldön kerül majd sor. A NABI szakmai tudását a még aktív Ikarus, illetve Csepel Autógyár és a nemzetközi tapasztalatokat szerzett hazatelepedett fiatal mérnökök tapasztalataival lehet ötvözni. A mátyásföldi K+F központ is a hazai tudásra épít - ezt kívánják egyesíteni az Evopro cégcsoportnál dolgozó több száz mérnök szaktudásával. Mészáros Csaba szerint az új fejlesztő központ nem csak az autóbusz, hanem egy igazi járműfejlesztési központ lehet, akár a földalatti, villamos vagy hajó tervezésre is alkalmassá téve.