A kiskereskedelmi forgalom a válság után 2013 második felétől indult növekedésnek, de a nem élelmiszer-termékek közül először a kisebb értékűek, például a ruházati cikkek, kisebb háztartási felszerelések iránt élénkült meg az érdeklődés. A háztartások pénzügyi helyzetének fokozatos erősödésével kerültek egyre jobban előtérbe a nagyobb értékű termékek - magyarázta Vámos György az adatokat, hogy miért bővül a barkács- és bútorszektor jobban, mint a kiskereskedelem átlagosan.
Az OKSZ főtitkára szerint ebben benne van a harmadik éve tartó bérnövekedési ütem, valamint a lakásépítések felfutása is erősíti a fogyasztást. Úgy látja, hogy a kormányzati intézkedések, a családi otthonteremtési kedvezmények kibővítése tovább erősítik a lakáspiacot, ami "húzza" majd az ehhez kapcsolódó termékek iránti keresletet is.
Kapcsolódó
Az Ikea kétszámjegyű növekedést ért el Magyarországon az utóbbi öt pénzügyi évben, ebben az időszakban árbevétele összesen 82 százalékkal emelkedett - közölte a lakberendezési vállalat az MTI megkeresésére. A társaság szerint a növekedés oka a lakberendezési termékek iránti töretlen érdeklődés, illetve az ingatlanpiaci pörgés.
A svéd lánc nettó árbevétele 23,3 százalékkal, 75,5 milliárd forintra nőtt a 2017. szeptember 1-től 2018. augusztus 31-ig tartó 2018-as pénzügyi évben az előzőhöz képest. A 2017-es pénzügyi évben 61 milliárd forint volt a nettó árbevétel, ami 14 százalékos növekedés, a 2016-os pénzügyi évet 53,8 milliárd forint nettó árbevétellel zárták, ami 14,5 százalékkal haladta meg az előző évit, a 2015-ös pénzügyi évben pedig 47 milliárd forint nettó árbevételt értek el, 14,6 százalékkal többet a korábbinál.
Az utóbbi évek adatai alapján a márciusi és az áprilisi forgalom szinte teljesen egyezik, mindkét hónap körülbelül 7 százalékát, összesen 14 százalékát teszi ki az éves forgalomnak. Jelentős emelkedést augusztustól decemberig tapasztalnak.
A tavaszi hónapokban a szezonális termékek, például a kültéri bútorok iránt nő meg a kereslet. Erre az időszakra sokan időzítik felújításaikat, a konyha és a nappali a két kiemelt terület, a megvásárolt termékek többsége az étkezés, pihenés, otthoni tartózkodás, tárolás köré csoportosul - jelezte az Ikea.
A Praktiker szintén azt közölte, hogy továbbra is jól érzékelhető a vásárlási kedv. Főleg a kiterjesztett családtámogatási rendszernek, illetve a kedvező banki finanszírozási lehetőségeknek köszönhetően, másrészt a barkácsáruházlánc jelentősen átalakított, kibővített árukínálata is segíti a forgalom bővülését.
A lánc rekordforgalmat ért el 2017-ben, nettó 47,8 milliárd forintos árbevétele 22 százalékkal, 8,6 milliárd forinttal meghaladta az előző évit. A 2016-os árbevétel mintegy 20 százalékkal, 39,2 milliárd forintra nőtt. A 2015-ös árbevétel 32,5 milliárd forint volt, a vállalat több mint 7 milliárd forinttal növelte forgalmát az előző évihez képest, ezzel hat év csökkenés után pozitívba fordult a cég mérlege.
A barkácsáruház arról számolt be, hogy a szezonális termékek iránti kereslet jelentősen megnöveli a forgalmat, a tavaszi és nyári termékek értékesítéséből származó bevétel akár kétszámjegyű többletet is eredményezhet a téli hónapokhoz képest. Idén a márciusi árbevétel több mint 20 százalékkal haladta meg a februárit. Különösen sok fogy kerti kéziszerszámokból, kerti motoros gépekből, kerítésekből, festékekből, öntözéstechnikai termékekből, szolár lámpákból, grillekből, valamint kültéri garnitúrákból, a jó idő beköszöntével ezeknél a termékeknél akár 20 százalékos növekedés is tapasztalható egy átlagos hónaphoz képest.
Az Euronics műszaki áruházlánc tapasztalatai szerint még mindig pörgetik a műszaki piacot a válság éveiben visszafogott vásárlások, újra megjelentek azok a vásárlók, akik eddig halogatták háztartási gépeik cseréjét. A kedvező otthonteremtési feltételek és a pörgő ingatlanpiac szintén a kereslet növekedését vonja maga után.
A műszaki piacon az áruhitel-kihelyezés nagyon fontos, a hitelfelvételi kedv fokozódott az elmúlt években. A bérek stabil emelkedése szintén hozzájárul ahhoz, hogy a fogyasztók megengedhetnek maguknak olyan termékeket is, amelyeket korábban nem vásároltak meg, vagy eltolták a beszerzést. Emellett a tavaly az állami Otthon melege program, illetve több sportesemény is növelte a keresletet - hangsúlyozta az Euronics.
A műszaki áruházlánc árbevétele 63 milliárd forint volt tavaly, a 2017-es 52,1 milliárd, a 2016-os 49,6 milliárd és a 2015-ös 46,3 milliárd forint után.
A tavaly lezárult Otthon melege programban mosógépek és hűtőszekrények energiahatékonysági cseréjére lehetett pályázni, a beváltások idén januárban kezdődtek, de a rohamra még áprilisban is számít az Euronics. Ez nagyban hozzájárul az év eleji kiemelkedő teljesítményhez. A háztartási kisgépek közül tavasszal megélénkül a porszívók, takarítógépek, illetve a kisebb konyhai gépek vásárlása - közölték.
A MediaMarkt tapasztalatai szerint a korábban elhalasztott vásárlások jelentősége folyamatosan csökken. Az elmúlt hónapokban az Otthon melege program generált kiemelkedő forgalmat, emellett a lakásépítések növelték a műszaki cikkek iránti érdeklődést. A műszaki áruházláncnál a novemberi és a karácsonyi időszak forgalma kiemelkedő, de ez a tendencia folytatódik az idei év első felében is - közölték az MTI-vel.