A gazdát cserélt használt személyautók száma 2017-ben elérte a 688 ezret, ami 11 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az utolsó negyedév minden eddiginél erősebb forgalmat hozott, az átírások száma első alkalommal lépte át a 180 ezres szintet egy ekkora az időszakban. (Nem csak Magyarország a roncsautók országa.)
A növekedést egyaránt támogatták az újautó-eladások, illetve a használtautó-import további erőteljes növekedése: az előbbi 20, míg az utóbbi 9 százalékot meghaladó mértékben növekedett 2017-ben. "Két év alatt több mint negyedével nőtt a gazdát cserélő használt autók volumene. Ennek eredményeként tavaly a teljes forgalomban lévő 3,4 milliós hazai gépjárműállománynak immár több mint 20 százaléka megfordult a piacon" - magyarázza Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. "Ez egyben azt is jelenti, hogy hosszabb távon már nem számíthatunk a jelenlegi növekedési ütem fennmaradására. Amennyiben azonban mostani kedvező gazdasági klíma fennmarad, 2018-ra a hazai használtautó-átírások száma akár a 750 ezres szintet is megközelítheti."
Kapcsolódó
Ehhez azonban a gazdasági konjunktúra fennmaradásán túl arra is szükség van, hogy a piac mindkét utánpótlási forrása tovább bővüljön. A gépjármű-importőrök az idén 7-8 százalékos bővülést várnak az újautó-piacon. A használtautó-import alakulása körül jóval több a kérdőjel. A 2016-os 16 százalék után tavaly már csak 9 százalékkal hoztak be több használt autót Magyarországra. Amennyiben pedig idén célt érne a szakmai szövetségek azon törekvése, hogy műszaki és környezetvédelmi okokból jobban szabályozzák a behozatalt, további növekedés helyett akár csökkenésre is sor kerülhet ebben a szegmensben.
Ezt vesszük
A belföldi használtautó-piacon tavaly is öt márka autói biztosították a teljes forgalom felét. Az Opel 14 százalékos elsőségét egyelőre továbbra sem fenyegette sem a Suzuki, sem a Volkswagen 10-10 százalékos részesedésével. A negyedik és ötödik helyen a Ford és a Renault állt.
A behozott használt autók listáján szintén az élen áll a Volkswagen (12 százalék), az Opel (11 százalék) és a Ford (10 százalék), ám őket olyan presztízsmárkák követik, mint a BMW, az Audi és a Mercedes (valamennyien 6-7 százalék közötti részaránnyal).
Fotók forrása: Shutterstock.